Hvor er det utroligt, at Celtic Connections her i 2020 finder sted for 27.gang. Denne vinterfestival varer hvert år hele 18 dage, i år med start d. 16. januar og afslutningskoncerter d. 2. februar. I løbet af de mange år har festivalen fastholdt længden på festivalen og har ofte udvidet med nye spillesteder – store og små imellem hinanden, sale og pubber, teatre og ’art centers’. I år er der ikke mindre end 33 vidt forskellige venues. Festivalens centrum er og har altid været Glasgow Royal Concert Hall, GRCH, hvorfra ideen om en januar-festival også i sin tid opstod. Her er både den store sal med mere end 2700 pladser og flere mindre sale.

Duncan Chisholm

Julie Fowlis

Ideen var, som fortalt før, dels at hylde og promovere den keltiske musik og dens mange forbindelser, ’connections’, dels at skabe liv og mere turisme i Glasgow i den måske lidt kedelige vintertid og bruge de mange spillesteder, byen har. Konceptet holder, og det blev hurtigt en succes. Så om ikke ret mange dage begynder mere end 2000 musikere fra diverse land at ankomme for tilsammen at spille hundredvis af koncerter, showcases, special events og en hel masse undervisning.

Man kan hævde, at der måske er slækket en smule på ’det keltiske’. Der er stort fokus på den traditionelle skotske og irske musik, folk, indie, roots, americana – men også world, fusion, jazz og soul i mindre omfang. Genrerne smitter af på hinanden, interagerer og udvider musikken. Et eksempel kunne være den store succes med Transatlantic Sessions, som i år finder sted for 17. gang. Det er historien om, hvordan den traditionelle musik er rejst over Atlanten til USA, er blevet modtaget, bearbejdet, været til inspiration, er blevet påvirket – og på mange måder er rejst retur igen. Det er bl.a. det, der kendetegner Celtic Connections.

John Doyle

De to Transatlantic Sessions-koncerter foregår d. 31. januar og d. 2. februar, selvfølgelig i festivalens hjerte, GRCH med en række musikere, man næsten kan kalde husorkester – de fleste af dem medvirker hvert år, bl.a. nogle af de største trad-navne som Michael McGoldrick, Aly Bain, Phil Cunningham, John McCusker, Donald Shaw og John Doyle samt Jerry Douglas. En af årets solister er sangerinden Cathy Jordan fra Dervish. Når det gælder americana kan man bl.a. høre Béla Fleck & Abigail Washburn med det skotsk- irske musikerpar Julie Fowlis og Eamon Dooley og musikerparret, duoen Zoë Conway og John McIntyre.

På det superfede spillested The Old Fruitmarket kan man blandt meget andet opleve en kæmpe-ceilidh fra Hebriderne. Og så kan man faktisk opleve danske Elmøe & Hoffmann d. 23. januar på samme scene som skotske LAU ligesom f.eks. Duncan Chisholm, Adam Holmes. Mánran (øverste foto), Ross Cooper & Tom Oakes, Paul McKenna Band, The Lone Bellow, Peatbog Faeries, The Poozies og Gustav Ljunggren (jo) i selskab med Bo Hewerdine.

Programmet er så vanvittig stort, at det slet ikke kan nytte at gå i detaljer her. På celticconncections.com kan du se det hele dag for dag med både koncerter, events, late nighs-sessions, House of Song, festivalklub, workshops og Danny Kyle’s Open Stage for dygtige talenter på vej frem. Det er en vild festival, som kan stærkt anbefales, skulle man have tid og råd. www.celticconnections.com

The Lone Bellow – Fotos: Per Dyrholm