Tænk, at vi i Danmark har noget så sjældent som en virtuos flamencoguitarist. Et fyrigt pust af det store sydlige udland, men med fødested i Tarm (1979) og med bopæl i nærheden af Ebeltoft! Nikolaj Rosengreen er navnet, og der er desværre langt imellem hans udgivelser. Debutalbummet ”World At Your Feet” kom helt tilbage i 2014 og blev anmeldt her på siden. Vi skrev dengang bl.a., at albummet var en egenartet blanding af kulturer, traditioner og genrer – og at det var særdeles vellykket, inspirerende og banebrydende.

Det nye album, Rosengreens andet, har fået titlen ”Crystal”. Det er en digital udgivelse med 15 spor, der holder stilen og kvaliteten fra 2014 med sin internationale horisont og særdeles sikre instrumentbeherskelse. Der er dog sket noget siden 2014, idet ”Crystal” betegner en bevægelse hen mod færre instrumenter og større enkelthed – altså ”back to the roots”. Med få undtagelser er alle kompositioner af Rosengreen selv, som til indspilningen har fået følge af Henrik Møller (bas), Michel Justiz (percussion), Rasmus Dissing (vokal) og Maher Mahmoud (oud).

Den musikalske stil, flamencoen, er knyttet til Andalusiens romaer og fremførtes oprindeligt af en sanger. Senere er dansen og guitaren kommet til. Den mest kendte flamencoudøver er måske Paco de Lucia (1947-2014), der netop var guitarist. Sprogfolk diskuterer, om ordet ”flamenco” egentlig hentyder til den elegante fugl, flamingoen, som findes overalt langs romaernes vandringsrute gennem det mauriske Nordafrika fra Indien, eller om det stammer fra stednavnet Flandern, som Spanien engang regerede over.

Hvorom alting er, så er flamencostilen – og Rosengreens album – inciterende og medrivende. Det er svært at sidde stille, når man lytter til ”Crystal” og måske drømmer sig væk til syden, eller bare glæder sig over, at stilen – og Maher Mahmouds oud – faktisk klæder Oluf Rings danske klassiker ”Se Nu Stiger Solen” vældig godt. I mine øren er det albummets bedste nummer.

Rasmus Dissing har skrevet tekst til nummeret ”Mols Blues”, som er den eneste sang på den ellers instrumentale udgivelse. Det er forfriskende at høre danske ord midt i de sydlandske rytmer. ”Samba til dig” er ligeledes anderledes. Et skønt nummer, der demonstrerer fyrig hurtighed og fornemt guitarspil.

Lige som tilfældet var med ”World At Your Feet” i 2014 bryder ”Crystal” grænser ned: Rosengreen favner det fremmede. Han har spillet med et væld af udenlandske musikere, han blander kulturer og mikser overbevisende det danske med det sydlandske. Numrenes titler på ”Crystal” antyder det brede spektrum: ”Varm er januar”, ”Gaia”, ”Espejo Profundo” (”Dybt Spejl”), ”Homenaje” (”Hyldest”), ”Et Smil til Døden” og mange andre.

Nikolaj Rosengreen er både guitarist og skuespiller. Han startede med at spille klaver og guitar som 15-årig og bevægede sig fra rock til klassisk musik – og folkemusik. Rosengreen er uddannet ved Carl Nielsen Akademiet i Odense med kirkeorgel og traditionel folkemusik som speciale, og han fik i 2014 Reumertprisen for stykket ”4EVER”. Musikuddannelsen har han suppleret med Internationale studier og koncerter i Spanien, Ghana, Mozambique, Sydafrika, Og jo, for resten, så har han også komponeret musik til teatre, fjernsyn og dokumentarfilm. Desuden har han været medlem af juryen for ”The Palestine National Music Competition”, eller hvad det nu hedder på arabisk

Rosengreen er tilknyttet Flamenco Teatret i Ry, som blev stiftet i 2013 af dramaturg og flamencodanser Kirstine Hastrup og skuespiller, instruktør og højskolelærer Thorbjørn Carl Hjalager. Jeg havde aldrig hørt om Flamenco Teatret, må jeg indrømme, men var nysgerrig og fik at vide, at det er et teater, der tager afsæt i flamencokulturen og stræber efter at lade kulturerne mødes til gensidig inspiration. Flamenco Teatret oversætter flamencoen til dansk og søger at løfte kulturen ud af sit regionale udgangspunkt.

Det er en flot toer! Lad os håbe, at der ikke går otte år til det næste album fra Rosengreen og hans folk.