cd mallebrokSynthesizer, keyboard og sampler hører – sammen med traditionelle folkemusikinstrumenter – til den musikalske fusionsgenre, der siden midten af 1990´erne har gået under navnet ”Folktronica”. I Danmark er det grupper som Sorten Muld, Valravn, Asynje og Virelai, der har banet vejen, og nu foreligger seneste skud på stammen, helt dugfrisk og med et smukt, fantasirigt cover. Det er gruppen Mallebroks debut-cd, ”Levende Brav” med 12 middelalderinspirerede, rimeligt hårdtslående og virkningsfulde numre. Mallebrok har kun et par år på bagen som gruppe, men rummer fem garvede musikere fire mand og en kvinde med flere succesfulde optrædener bag sig. F.eks. begejstrede de sidste år i samspil med rapperen Per Vers et stort publikum på ”Musik over Præstø Fjord”.

”Dette er helt og aldeles og udelukkende Mallebrok” står der på følgesedlen, og sandt er det, at her blandes folkemusik, electronica, punk, jazz og pop til en cocktail, som virkelig er gruppens helt egen. Mia Guldhammer, Morten Musicus, Jonas Lind, David Mondrup og Jacob Lund hedder bandets medlemmer. De behersker energisk, højt og rutineret mange forskelligartede instrumenter som f.eks. dulcimer, trombone, sækkepibe, et hav af trommer – og så de elektroniske selvfølgelig. Middelalderballaderne er især hentet fra Guldhammers repertoire, og hun har nok for sin del skævet til folkemindesamleren Evald Tang Kristensen og til gruppen Virelai, som hun er en del af. Ud over sin vellydende sangstemme behersker hun også noget så usædvanligt som en orientalsk ”davul”, eller rammetromme. Over halvdelen af de 12 numre på cd´en er traditionelle – om end de langt fra lyder som traditionelle numre, mens resten er skrevet af bandets medlemmer og af Marie Havndrup.

Sjovt er det at lytte til arven og dens nytolkning. Det gælder eksempelvis en traditionel sang, som Mallebrok kalder ”Himmel Bimmel” på cd´en. Et forlæg med den 81-årige Morten Eskesen fra Kolding kan man høre på www.danmarkshistorien.dk i en optagelse fra 1907, hvor han fremfører første vers af denne vovede ballade om Liden Kirsten, der foregiver at være en stalddreng og netop derfor får lov at sove hos kronprinsen! Han opdager først hendes køn, da hun føder ham to sønner, siger sangen. Seksualundervisning har tydeligvis ikke indgået i middelalderhoffets billedbøger og undervisningspensum.

En anden vise fra Evald Tang Kristensens samlinger, som Mia synger, er balladen om ”Tyvene”, et tyvagtigt søskendepar, der her slipper med livet i behold, men i andre versioner af sangen lægges på hjul og stejle.

I mine øren fungerer ”Levende Brav” bedst, når den har gode og prøvede fortællinger at berette som i de to ovennævnte ballader. Mindre interessante finder jeg omskrivningerne af de lidt fortærskede børnerim om Olle Bolle og de andre trolde i Norge og om harerne på den grønne bakketop.

Gruppen Mallebrok er modig, tiltalende i sin eksperimenterende cocktail og banebrydende. Men cd´en er også et indspark, der vil dele vandene. Man fornemmer, at et stort danseglad publikum med bred musikalsk smag vil vide at værdsætte rytmerne, mens akustiske folk-freaks vil slå korsets tegn, især når det bliver rigtigt grimt og vrængende-provokerende som i ”Oppe i Norge”. Den lyder som sidste fase i en punk-rock-koncert, lige før instrumenterne smadres og sangerens, Mortens, stemme ikke kan presses til mere. Men Mallebrok har vist, at stilarterne virkelig kan blandes. Ikke en stille lytte-plade til meditation og lange vinteraftener i stearinlys-skær, men anbefalet til dem, der bevæger sig i grænselandet mellem de forskellige musikalske genrer og søger gymnastik for trommehinderne, bulder, brag og rockende danserytmer.