I disse globaliserede og (dermed) anglificerede tider vil et flertal af danskere sikkert læse ”By” som det engelske ”ved” (”by/bai”). Det vil dog for en gangs skyld være forkert, for en dansk by med huse pryder pladeomslaget, som også rummer ordene ”Velkommen til vores by! Vi håber, I vil nyde pladen hjemme i stuerne”! Yndere af stilfærdig instrumentalmusik vil helt sikkert vide at nyde denne meditativt afdæmpede, folk-jazzede, instrumentale, danske debutplade, der tæller 12 instrumentale skæringer med navne som ”Novemberhymne”, ”By”, Hvalfugl” og ”Færgen”.

cd hvalfugl nyHvalfugl er en ung jysk trio, alle midt i 20´erne, bestående af Jonathan Fjord Bredholt (piano og harmonium), Anders Juel Bomholt (kontrabas) og Jeppe Lavsen (elguitar). Enkelt, smukt og el-spillet, så salig Jan Johansson bringes i erindring. Alle tre er solidt uddannede inden for musikken, og det mærkes, at de kan deres kram. Bassen får overalt en klædelig hovedrolle med en pulserende bund. Trioen føler sig tiltrukket af jazzens udfordrende akkorder og vil godt skabe stemninger med improvisationer over iørefaldende temaer og tage lytterne med på en rejse, siger de selv. Det lykkes fint, og tankerne får lov at lege frit med forårsdage, stormvejr og høststemninger.

Titelmelodien, ”Hvalfugl” har som de øvrige en stærk melodi, der vender tilbage, ligesom man tror, at den er blevet væk. ”Novemberhymne” er, som høsten traditionelt byder, vemodig. Bassen indleder her som på de fleste andre i en absolut hovedrolle – med ensartede toner, der snart flankeres af de to øvrige musikere. Lysest er ”Listevalsen”, ”Op Nord” og ”Forårsdag”.

En dejlig plade til afslapning, fantasirejser og romantiske aftener med kæresten.