TrilleDer er ved at komme gang i bogudgivelser om og af musikere fra det danske folkemusikmiljø. Jeg har længe håbet, at Trille ville skrive en. Både fordi jeg ved, at hun skriver godt, men også fordi jeg gerne vil vide mere om hendes musikkarriere end de sædvanlige historier om gennembrudssangen ”Øjet”, og om hvorfor hun trak sig tilbage fra scenen.

I forbindelse med hendes 70-års fødselsdag er hendes erindringer så udkommet, og jeg var indstillet på at letlæse om barndommen og alderdommen og håbede på en grundig gennemgang af hendes musikkarriere. Fra starten blev jeg imidlertid fanget af hendes levende fortællinger. De er nemlig velskrevne og overgår mine ellers høje forventninger. Trille er også på skrift i bogform velformuleret og har fundet en fin balance mellem det private og det almene og. I et naturligt flow vrimler det med både eksistentielle overvejelser og små, sjove betragtninger lige fra barndommen på Amager, over ungdommen i indre København, til hun flyttede på landet, og frem til hun besluttede at stoppe med musikken.

Hun konstaterer, at hun husker dårligt, og ikke har særlig godt styr på de historiske forløb. Hendes fortælling virker dog meget ærlig, og mit behov for årstal, diskografier osv. må vente til en egentlig biografi. Jeg kunne også ønske meget mere omtale af musikken. En grundig forklaring om hendes sangskriverproces er interessant, mange af hendes sangtekster er blevet genoptrykt, og sporadiske beretninger fra livet på landevejen får vi fortalt. Men der er ikke afsat mange ord om miljøerne, inspirationskilderne (bortset fra Højskolesangbogen) og de mange kolleger, hun har færdedes blandt.

Rejserne til Grønland, Afrika og Cuba samt arbejdet med børne-tv er pænt beskrevet, familie og venner omtalt jovialt, og vi slipper for personlige mærkesager og budskaber. Hun undgår ikke at kommentere forholdet til feminismen, blasfemisagen om sangen ”Øjet” og også den depression, som ramte hende.

Frem for talent tilskriver hun snarere tilfældigheder, ønsket om selvstændighed og hårdt arbejde som de vigtigste faktorer for hendes succes. Det er naturligvis en alt for beskeden karakteristik af en af vores bedste folkemusikere og børne-tv-personligheder. Hun havde et stort naturligt talent. Det har hun stadig, men nu, hvor hun ikke vil ’stå og stritte på en scene’, kan vi snarere nyde hendes talent som forfatter.

Døre som åbnes, lukkes eller smækkes er en tilbagevendende metafor, og hvis man skal holde sig til den, så er denne biografi en dør, der er åbnet på klem til personen Trille, og det kan varmt anbefales at træde nærmere.