Den netop afsluttede ugelange Aarhus Folk Festival havde fin støtte fra publikum til de fleste arrangementer.

Søren Christensen åbner festivalen i Musikhuset.

Søren Christensen åbner festivalen i Musikhuset.

Trioen Norrøn åbnede festivalen på Musikhusets caféscene søndag eftermiddag, efter at Søren Christensen fra arrangørgruppen havde holdt en kort åbningstale. Der var ca. 120 mennesker til en flot koncert med musik fra det meste af norden, og Norrøn har ingen faste rammer men lader sig inspirere undervejs i en koncert. Så samspillet bliver nærmest en jamsession, hvor melodierne alligevel hænger sammen i et varieret repertoire med smukke instrumentale præstationer – med Nina Veng på diverse fløjter, Pia Nygaard på violin og på klarinet Anja Præst Mikkelsen. Musikken blev bundet sammen af tanker omkring melodierne og små finurlige fortællinger.

Fromseier & Hockings

Fromseier & Hockings

Søren Christensen, der også står bag Folk Booking Denmark, fortæller: ”I løbet af ugen har der været flere arrangementer forskellige steder med pænt fremmøde af publikum. Projektet, Folkemusikken møder sangskriveren, var meget spændende både for de udøvende og interessant for et pænt antal publikummer. Fredag aften på Gyngen blev den helt store aften med fuldt hus og to meget forskellige og fantastisk gode koncerter med Mallebrok og Bazar Blå. Lørdag rigtig fin opbakning til alle koncerterne og ligeledes søndag til Ostinatexpressens pladerelease”.

I Sabro på Wintercoat var der to koncerter, og her kunne publikum glæde sig over den meget velspillende danske duo Fromseier & Hockings. På vanlig, charmerende vis gav de en flot akustisk koncert, hvor der var både smukke numre med dejlig vokal af violinisten Ditte Fromseier og elegante toner fra Sigurd Hockings på guitar. Her var sange, en salme, blues, folkemusik fra både nær og fjern og et irsk sæt, som beviste, at duoen spænder vidt, og det er altid med stor overbevisning og spilleglæde med samspillet centrum.

Norrøn

Norrøn

Senere på ugen stod den irske kvartet Lynched på scenen samme sted. Det blev en flot koncert med mange a cappella numre, hvor repertoiret var en slags tilbageblik med old time irsk musik, en slags tilbagevenden til den autentiske folkemusik fra den grønne ø. Og selv om der var flere melankolske melodier og numre med alvorlige tekster, så forstod bandet at levere deres musik med et glimt i øjet og dejlig tør irsk humor. Bandet fra Dublin havde også en morsom vrøvlevise med i sættet foruden en sea shanty som ekstranummer, så man nåede vidt omkring.

Nævnes skal også en tre kvarter lang koncert i Gyngens ”forhus”, hvor 15 unge mennesker fra ROD (øverste foto med Jonathan Fjord Bredholt helt til højre) under glimrende arrangeret og ledet af Jonathan Fjord Bredholt gav en koncert, som lover godt for folkemusikkens fremtid herhjemme, selv om der også var både svensk og finske toner og sange på programmet. Så viste det unge band, at de mestrer både det instrumentale og det vokale.

Overordnet var festivalen en succes, som måske også kan udvides med flere bands og spillesteder, selv om man stadig kan have spillestedet Gyngen som samlings- og omdrejningspunkt og Søren Christensen tilføjer hertil: ” Allerede nu kan vi sige, at vi synes ideen om også at sprede koncerterne ud i byen slog an, så det vil vi også fremover og måske satse endnu mere på de unge. Efter efterårsferien skal vi have en egentlig evaluering og finde ud af, hvordan festivalen skal gå videre. Om det skal være i Gyngens regi, eller om der skal laves en ny festivalforening.”

Så nu er der kun at håbe, at arrangør gruppen har fået mod på at fortsætte linjen, og gøre festivalen til en tradition, og måske sætte alle sejl til, når Aarhus næste år er europæisk kulturhovedstad.

Lynched

Lynched