Skotterne havde invaderet Ballerup i forgangne weekend, men i stedet for tanks og missiler, så var de bevæbnet med violiner og sækkepiber. Som et led i samarbejdet mellem Showcase Scotland og Baltoppen Live blev noget af den bedste skotske folkemusik præsenteret. Anmeldelsen af Elephant Sessions, der spillede lørdag aften, har vi allerede bragt.

Jeg nød en matiné-koncert med først Ross Ainslie, Ali Hutton og Jenn Butterworth. De to førstnævnte betjener diverse sækkepiber og fløjter og er musikalsk så sammenspillede, at de meget passende også kalder sig Symbiosis. Sammen med Butterworth på guitar tryllede de sig med forbavsende præcision og energi igennem et repertoire af traditionelle jigs og reels varieret med langsommere lyriske og pastorale stykker samt sangen Peg And Awl, som Butterworth fortalte, at hun havde lært fra Bruce Molsky.

Ross Ainslie, Ali Hutton og Jenn Butterworth

Jenn Butterworths guitarakkompagnement var der igen brug for, da Kinnaris Quintet herefter indtog scenen (øverste foto) . De var imidlertid begrænset til en kvartet, da Laura-Beth Salter (mandolin) var forhindret af moderlige årsager. Kvintetten har de seneste år måttet skabe deres musik i striks corona-isolation fra hinanden. Først under indspilningen af deres seneste album This Too og nu live har de igen kunnet spille fysisk sammen.

Men også her var vi vidner til et unikt, tæt sammenspil, som violinisterne Laura Wilkie, Aileen Reid and Fiona MacAskill præsterede. Ikke kun er de hver især tydeligvis skolede og mestre på deres instrument, men deres ensemblespil var rytmisk, harmonisk og dynamisk udfordrende, og deres tone og teknik så avanceret at man sjældent hører i lignende i folkemusikken. Der er mange traditionelle elementer i kompositionerne, men Kinnaris-kvinderne serverede dem meget moderne og virtuost.

Alle de skotske musikere, som deltog i festivalen, nød tydeligvis at være sammen. De fortalte, hvorledes de havde festet og jammet sammen efter koncerterne. De er også så dygtige, at de ubesværet kan spille sammen på kryds og tværs af orkesternavnene. Således også Alasdair Taylor fra Elephant Sessions som deltog i et par numre sammen med Kinnaris Quintet.

Hele holdet af disse elitemusikere gav os en opvisning i og status på, hvad skotsk folkemusik anno 2022 formår, og som nu er klar til at udfylde sommerens musikprogrammer i store dele af verden. Det eneste, jeg savnede på denne dag, var nogle flere skotske viser og sange. Vokalmusikken måtte vige lidt for de instrumentale, som til gengæld var meget høj klasse.

http://rossandali.co.uk/?msclkid=37352d0ecf6b11ecabe6bbdf8f18307e

https://www.kinnarisquintet.com/?msclkid=7da87028cf6b11ec818449d08e838276

http://www.showcasescotlandexpo.com/?msclkid=99e46fd2ce8111ecb5c0ff43d2c8ba13