Det er ikke en countrykaravane, der har lagt vejen forbi. Det er heller ikke traditionel countrymusik med cowboyhatte og line-dance, vi er kommet til. I stedet for pedal-steel og fiddle er det akustiske guitarer over hele linjen. I stedet for Grand Ole Opry-stjerner, er det The Bluebird Café-miljøet, der repræsenterer Nashville. Nemlig en række professionelle sangskrivere, som skal præsentere deres sange hjulpet godt af deres danske forbindelser, og som vil give en blanding af festival og intimkoncert.
Konceptet med skiftende solister, der fortæller lidt om baggrunden for deres sange, fungerede fint i et udsolgt Stars, og det lod til at publikum var med hele vejen, selvom det mest foregik på engelsk. Forskellige danske musikere har været tilknyttet turnéen, og aftenens danske islæt var Tamra Rosanes og Alex Nyborg Madsen med Emil Meinild.
Danske Stefan Mørk er initiativtager til Nashville Nights, og han fungerede både som optræder og konferencier. De seneste år har han brugt det meste af sin tid på at skrive med sangskrivere og artister i Nashville, og han har på den måde banet sig vej til at få sine sange til de helt store countrystjerner. Men han har bl.a. også skrevet sange til danske Sing Sing Sing og Chasing Grace. Stefan er i øjeblikket selv aktuel med singlerne Darkness Is Room To Dream og Daughter. Han gav flere eksempler på sit store sangskrivertalent og er også en udmærket sanger.
Blue Foley er en Grammynomineret sangskriver, som har skrevet mere end 100 sange, der er udgivet med etablerede såvel som upcoming artister. Han er ikke den store sanger eller guitarist, men har bl.a. skrevet sange til stjerner som Ashley McBryde og Angus Gill. Foley fyldte næsten for meget i rollen som aftenens spasmager, men hans fortælling om inspirationen til hans hit ”Tired Of Being Happy” var ubetalelig, og så er han nok den mest erfarne sangskriver i dette selskab.
At man godt kan være en stor sanger og sangskriver, var Kayley Hill et glimrende bevis på. Hun blev aftenens store højdepunkt for mig og mange andre. Med sin kraftfulde stemme og overlegne sangteknik er hun selv et stjernefrø, der ikke behøver at overlade sine sange til andre. Hun har netop afsluttet sin deltagelse i USA’s version af TV- programmet “The Voice” og er nu i gang med at forberede sin næste udgivelse. Hun formår at blande traditionel country med den nyere sangskriverstil og er et navn, vi kommer til at lære bedre at kende i fremtiden.
Laura Oakes er ét af Storbritanniens nye sanger-sangskrivertalenter. Hendes andet hjem er Nashville, hvor hun samarbejder med de bedste sangskrivere. Hun viste eksempler på, at især hendes lidt følsomme ballader er meget vellykkede. Hun var derfor et godt modstykke til Trick Savage, som bl.a. mestrer noget så sjældent som sjove sange. Han er en Grammynomineret sangskriver født i Oklahoma, men også med Nashville som base. Han har skrevet for TV- stationer, præsidentkandidater og megastjerner som Eric Church, Ashley McBryde, Trisha Yearwood og mange flere, og atter fik vi eksempler på høj sangskriverstandard. Desuden er han en eminent guitarist, og akkompagnerede sporadisk de andre.
De fleste sangskrivere lever en lidt anonym tilværelse. Deres navne står med småt og forsvinder tit på de sociale medier og musiktjenesterne, men uden dem ville musikken være meget fattigere. På denne aften fik vi lejlighed til at høre dem fortælle og underholde. Vi fik indblik i, hvorledes det er at co-write sange med de bedste i Nashville, om deres interne solidaritet i miljøet. Vi fik eksempler på helt friske sange, som lige var blevet til i fællesskab i turbussen, og vi blev forkælet med flere eksempler på sange, der blev spillet for allerførste gang – måske fremtidige storhits.
Det blev en vellykket tre timers koncert og en særlig fornøjelse igen at mærke fornemmelsen af rigtige koncerter nu, hvor spillestederne er begyndt at åbne dørene, og hvor de udenlandske musikere igen figurerer på programmerne.