91-årige Jens Rosendal er dén nulevende digter, der har fået de fleste tekster optaget i den aktuelle 19. udgave af Højskolesangbogen. Jeg får det ved en gennemtælling til 10. Tilmed er han på bogens allerførste side hædret med dette citat fra sangen ”Kærlighedssang ved et tab”: ”Synger om, hvad livet vil, hver dag vi er til stede”. Rosendals tekster er simpelthen noget særligt, og han selv er blevet et nationalt ikon, elsket af unge og gamle.
Mindst 12 komponister har i de seneste omkring 30 år leveret melodier til Jens Rosendals digte, som oftest har handlet om livets suveræne drivkraft, kærligheden. Både den spirende kærlighed, som vi alle kender den fra forelskelsessangen, ”Du kom med alt det, der var dig”, der længe har været højskolernes og efterskolernes favoritsang. Men også den vemodige, sorgfulde konstatering af, at alt har sin tid, og at døden kan overvinde i hvert fald den fysiske kærlighed, som i ”Som Solskin over Mark og Hav”. Kærligheden til naturen og til Rosendals egen egn, dér hvor han bor i dag, det sydvestlige Jylland omkring Ballum, er også med på pladen, bl.a. i titelmelodien ”Farvernes Landskab”, som oprindeligt var skrevet til en film om Emil Nolde.
Denne nye CD, ”Farvernes Landskab”, album nummer fire fra duoen Askou/Andersens hænder, rummer 17 skæringer – lige fra de meget kendte Rosendalsange til nogle, som er ukendte for de fleste og meget langt væk fra Højskolesangbogen. Jeg havde f.eks. aldrig hørt ”Her under de grønne linde”, som Helene Blum synger smukt i bedste folkevisetradition. Jeg kendte heller ikke den næsten helt dugfriske, fine melodi af Jens Nielsen, ”Vild jubel”, som er skrevet til Rosendals runde fødselsdag sidste år. Ud over Helene Blum medvirker også James Howard Young på blokfløjte i et par af numrene.
Rosendals digte har haft en magnetisk kraft, der har lokket mange komponister til. Mest kendt er nok Per Warming, Ole Ugilt Jensen, Erling Lindgren og Rasmus Skov Borring, men alle melodierne på pladen er bestemt værd at lytte til. Det samme gælder i den grad musikerne, den eminente duo, som består af den danske violinist Hanne Askou og den norske akkordeonist Frode Andersen, som begge er klassisk uddannede. På fornem vis forener de det klassiske og det folkelige med bløde toner, som fletter sig fint ud og ind i hinanden. Ren honning i øregangene!
Duoens koncertrepertoire spænder over mindst 500 år, og de giver årligt 40-50 koncerter i ind- og udland, hvor både estere, letter, tyskere og italienere kan få chancen for at høre de danske folketoner. Med til repertoiret hører danske forårs- og vintersange samt Kaj Normann Andersen, der har været temaerne for duoens forrige albums i 2014, 2016 og 2019.
Hanne Askou er selv fra Vestjylland og er uddannet fra Det Fynske Musikkonservatorium i Odense. Hun har desuden tilbragt nogle år på Sibelius-Akademiet i Helsinki. Frode Andersen kommer fra Askøy ved Bergen i Norge og er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.
Da jeg hørte cd´en første gang, greb jeg mig i at savne Jens Rosendals smukke ord, for det er jo dér, i de stemningsmalende ord, han er mesteren. Men det virtuose akkompagnement og de særdeles iørefaldende melodier gør nu alligevel, at savnet af teksterne hurtigt glemmes. Og hvad pokker, man har jo lov selv at synge teksterne efter pladens musikalske præsentation.
Hvis du er nysgerrig på at se og høre duoen, er der 7. september kl. 16 – 17 releasekoncert på Vartov i København. Den 20. september kl. 19 30 lanceres pladen i Højhuset i Herning.