Tre bands åbnede på Kulturmaskinen Odense Folk Festival, der blev afholdt for 23. gang.
Festivalen havde duoen Rannok som første band på scenen i en næsten helt fyldt Kulturmaskine.
Michael Graubæk og Theis Juul Langlands sammenspil kører på skinner, uanset om de to musikere spiller ”disco fra Læsø”, melankolske melodier skrevet i al ensomhed i Sverige, vemodige mindesæt, valsende morsdags-toner eller en brudemarch. Rannok behersker hele spektret, og de to musikere fortæller dystre beretninger om deres sangskrivning med et glimt i øjet, så dermed blev festivalen åbnet med maner.
Trio Mio er i gang med den ottende sæson sammen. Deres kontemporære folkemusik udvikler sig hele tiden. De kan spille følsomt og blidt for derefter at skifte tempo og vække gamle melodier til live, så der opstår helt nye muntre toner. Det kan næsten lyde som en klassisk koncert. inden de pludselig slår gækken løs og skifter til en polska. De forstår kunsten at spille op til og mod hinanden, og på elegant vis kommer de gennem et varieret repertoire. Kristine Heebøl skifter mellem smukt følsomt og kraftfuldt violinspil, og Nikolaj Busk er en virtuos, uanset om han sidder ved klaveret eller med harmonikaen. Svenske Jens Ulvsand spiller på sin egen rolige elegante facon på bouzouki eller guitar, og de giver alle tre gerne en solo eller to undervejs i koncerten, der er krydret med gode historier. Eksempelvis var det nok en nyhed for de fleste, at Trio Mios medlemmer konkurrerer på deres ture på landevejen om at tælle flest køer, der ligger ned!
Det kom også frem, at den hyggelige og stilfærdige Jens Ulvsand nærmest er professionel bader. En gerning han udfører på alle tider af døgnet året rundt.
Det var derfor fuldt fortjent, at bandet fik stående applaus efter deres nummer Love and Cigars fra albummet af samme navn, inden de gav et ekstranummer, der til gengæld var fra deres første udgivelse.
Aftenen sluttede med kraftfuld folkemusik i form af Henrik Jansberg Band.
Bandet talte foruden Jansberg på violin, Rasmus Zeeberg på guitar og mandolin, slagtøjet tog Rasmus Brylle sig af, mens Steffan Sørensen spillede violin og bas, og endelig styrede Nikolaj Busk klaveret.
Kvintetten skiftede mellem hopsaer, jigs, valse, polkaer, reels og endda dobbelt reels, som Jansberg kaldte et nummer, alle afviklet i et forfriskende tempo, men også med smukke melodier, der var som chokolade for ørerne, både poetisk, luftigt og smukt.
Så det var en passende åbning på festivalen efter et flot program, da musikraketten landede et godt stykke efter midnat.
Succesen fortsatte lørdag, hvor der både var musik uden og indendørs, inden søndagens afsluttende eftermiddagskoncerter i henholdsvis Studenterhuset og i Domkirken.
http://www.odensefolkfestival.dk/index.html