En bro af glas? Det lyder umiddelbart som en vovelig affære, men navnet dækker over den dansk-tyske duo Plønks debutalbum og er en solidt gennemarbejdet samling af 12 numre udsat for to ”Wald-zithere”. Duoen tæller danske Christian Mohr Levisen og tyske Björn Kaidel, der her præsenterer deres fælles yndlingsmelodier, hvoraf nogle er traditionelle og andre er selvskrevne.

Og broen af glas? Jo, på en wald-zither var den oprindelige lille bro, der løftede instrumentets strenge, fremstillet af sort eller gennemsigtigt glas. Ok! Hvad er så en ”waldzither”, vil mange nok spørge. På CD-billedet ses to smukke instrumenter, der ligner mandolaer eller bouzoukier. På internettet kan man se, at de kan erhverves for under 2000 kr. stykket. Dog ligger duoens instrumenter helt sikkert i en helt anden prisklasse, idet de spiller på to restaurerede wald-zithere, som stammer fra omkring 1920 og er fremstillet af firmaet C.H. Böhm i Hamburg.

Af udseende minder den nistrengede waldzither om en mandola eller oktav-mandola. Strengene er af stål, og de otte sidder parvist. Instrumentet stammer oprindelig fra Thüringen i det østlige Tyskland og var i 1900-tallet vidt udbredt over vort sydlige naboland, men er i de seneste årtier næsten blevet glemt igen. Martin Luther sagdes at spille på instrumentet, da han i 1521 var i Wartburg, så rødderne går langt tilbage.

Hermann Christoph Christian Böhm (1863-1934) udviklede sin egen version af instrumentet med skelen til den portugisiske guitar. I begyndelsen af 2025 er konstruktionen og den musikalske beherskelse af wald-zitheren blevet anerkendt af UNESCO som intet mindre end verdens-kulturarv!

Det er Levisen og Kaidels fælles projekt at kaste lys over instrumentet igen og vise dets rige, overtonefyldte og resonante lyd. Det lykkes fint på denne afdæmpede duetplade, hvor de mesterligt indgår i musikalske dialoger med hinanden. En dansk og en tysk fyr, der ser ud som om – og lyder som om – de kunne være brødre. Samme sorte skæg og hår sat op i hestehale. Samme mørke briller! Samme mørke tøj. Samme fine instrumentbeherskelse!

Björn Kaidel behersker ud over wald-zither også guitar og nøgleharpe. Og han spiller foruden i Plønk også i duoen Akleja , kvartetten Fior og i duoen Airu.

Christian Mohr Levisen er født og opvokset i Vendsyssel og har på det seneste studeret svensk folkemusik på det kongelige musikkonservatorium i Stockholm. Da han i 2015 var 19 år, kunne en lokal nordjysk avis fortælle, at han på et middelaldermarked så en jævnaldrende dreng spille på en drejelire, og dermed havde han for alvor tabt sit hjerte til instrumentet og folkemusikken, og nu startede en udforskning af en lang række instrumenter.

Debutalbummet, ”Bridge of Glass”, indeholder 12 numre, lige fra en – for mig – ukendt version af ”Den Toppede Høne” til Menuet efter Brødrene Bast, nogle traditionelle tyske ”Cister-Walzer” fra omkring 1741 og polonæser fra samme periode. Et par enkelte af Björn Kaidels kompositioner, ”Frogs and Fireflies”, er der også blevet plads til. Alle numrene serveres med friskhed, virtuositet og stor sikkerhed.

Det er herligt, at to unge musikere har mod på at afprøve nye, eller skulle man sige gamle, instrumenter og udvide folkemusikhorisonten. Jeg håber at kunne høre Plønk på årets Musik over Præstø Fjord, men er i skrivende stund ikke helt sikker på, om de er programsatte.

Plønk – Fisken ligger på hviden sand – Live @ KlangRauschTreffen 2025