Klezmermusikken er ikke voldsomt udbredt herhjemme. Det er mit indtryk, at der er større interesse for genren og dens traditioner i udlandet, og det betyder, at de danske klezmerbands ofte turnerer uden for landets grænser. Dette gælder også for Mames Babegenush, som består af: Emil Goldschmidt, klarinet, Lukas Bjørn Rande, saxofon, Bo Rande, flygelhorn, Nicolai Kornerup, harmonika, Andreas Møllerhøj, bas, og Morten Ærø, trommer. De begyndte at spille sammen i 2004 og har turneret i en lang række lande.

Det yderst velspillende band har netop udgivet endnu et album, nemlig Mames Babegenush with Strings, som er indspillet live i studiet The Village Recording med publikum på. LiveStrings er den medvirkende strygekvintet, og kombinationen af den rytmisk løsslupne og lidt cirkusagtige klezmer og den rolige, kølige kammermusik virker rigtig godt. Allerbedst fungerer det musikalske samarbejde i de ikke-rytmiske passager – især i f.eks. nummeret Point 9. Den jødiske musik har i Mames’ version også nordiske rødder, men den virker ikke ret udtalt i det fulde lydbillede. Den nordiske melankoli fra de store, ensomme skove og overdøves oftest af de festlige toner, og klezmer er jo også i høj grad til fester og jødiske bryllupper.

Repertoiret består af både egne kompositioner og traditionelle melodier. Jeg er ellers begejstret for det jiddische sprog, men alle de 13 numre er instrumentale. Men de er til gengæld ovenud virtuost fremført, og strygerne tilfører en spændende dybde i musikken. Albummet, som fås både digitalt, på CD og som vinyl, er veloplagt, og man kan sagtens forstå, hvorfor så mange er begejstret for klezmer og den festlige stemning, son musikken oftest er skabt til. Albummet er udgivet på det tyske pladeselskab Galileo og har et meget smukt cover, nemlig maleriet Ad Parnassum (1932) af Paul Klee.