John Christensens “Guide til BOB DYLAN” er på en gang en invitation til den videbegærlige og en uvurderlig opslagsbog i emnet Bob Dylan.

Der går næsten ikke en dag uden, at vi hører om Bob Dylan. Så skal han måske have Nobels litteraturpris. Så udsender han en juleplade og kaldes kristen, fordi han havde et flip engang for mange år siden, selv om han et par plader senere var tilbage i jødiske omgivelser ved Olivenbjerget på bagcoveret af pladen “Infidels”. Ligesom vi har biografier stolpe op og stolpe ned, samt oven i købet mandens egne erindringer, som vi kan tro på, hvis vi vil. Man skulle tro, at mæthedspunktet var nået for længst. Og nu får vi oven i købet en guide på dansk, skrevet af en dansker. Og så er den endda en af de bedste, der nogensinde er skrevet om emnet. Det er næsten ikke til at bære.

Forfatteren kan virkelig sin Dylan. Han elsker mandens kunst og er vaskeægte Dylanolog, som det hedder. Men han er også kritisk og undlader at sætte manden fra Minnesota op på en alt for stor piedestal. Samt skriver levende og kaster oplysninger i hovedet på læseren efter en research, der kun kan imponere. Mine damer og herrer: John Christensen. Og da han også tidligere har begået adskillige bøger om amerikanske forhold, så kender han alle baggrunde og kan placere Dylan troværdigt i tiden og da han oven i købet kan sin Rimbaud og sin Dylan Thomas, kan han også give adskillige bud på, hvad der gemmer sig bag det, vi alle anerkender som Bob Dylans helt specielle geni. Og hvem og hvad teksterne reelt handler om.

Helt tilbage til barndommen i først Duluth og siden Hibbing er Christensen herligt velinformeret om, hvad det ville sige at være jødisk indvandrer fra Rusland i lige det miljø. Og kan forstå, hvordan Abe Dylan og hans familie påvirker sønnen, som godt nok siden i New York vil opfinde historier om sit liv som vagabond ude på landevejen, eller springende på godstoge som forbilledet Woody Guthrie, om at være forældreløs og så videre, men som i god jødisk stil har vedblevet med at være i nær kontakt med sin baggrund. Eller om, hvordan han var helt utroligt langfingret, når det gjaldt vennernes plader, og hvordan han var lige ved at ryge i fængsel for det. Eller alle de kvinder han udnyttede under vejs. Forfatteren går her herligt langt i demaskeringen af sit idol.

Bogen er rigtigt god til at stoppe op og gå i dybden, når specielle forhold eller perioder skal granskes i dybden. Der er uvurderlige temahistorier, som eksempelvis den om Kenn Gulliksen & The Vineyard Christian Fellowship, som er den sekt Dylan går ind i i 1979. Eller den berømte historie om Rubin ”Hurricane Carter, eller selvfølgelig om The Band. Det er selvstændige artikler, som går i dybden. Og dertil kommer en diskografi og bibliografi, der virkelig tager os steder hen og udpeger de rette fansites, specielle publikationer og andet nyttigt for den, der vil gå Dylanologens vej. Bogen er på en gang en invitation til den videbegærlige og en uvurderlig opslagsbog i emnet Bob Dylan.

Bogen er spritny og har derfor de friske kilder med. Eksempelvis den tidligere Dylan-guitarist, herboende Billy Cross, som tidligere på året udsendte sin glimrende erindringsbog, Så langt så godt. Der er en rigtigt god temaartikel om ham i John Christensens bog.

Der er tale om en uvurderlig guide til Bob Dylan. Spændende som indføring for den nyforelskede, der kun har været badet i mesterens lys få gange og også uhyre relevant for den, der troede at vide alt om Dylan.

John Christensen: “Guide til BOB DYLAN – Mennesket, myten, musikeren”

Forlaget Emil (2009)

240 s. – pris kr. 288,-