Den imødesete og stort anlagte jubilæumskoncert blev en succes foran et rekordstort publikum på Open Air Scenen. Det var, som om festivalens forskellige ’bydele’ især campingområderne og de frivillige for en gangs skyld var mødt frem for at hylde Tønder Festivals musikhistorie.
En logisk og kronologisk præsentation af musikken på TF igennem årene legitimerede publikums høje gennemsnitsalder. Nu kunne vi, der har fulgt festivalen, få en tur tilbage til mange af minderne. Med en vis stolthed, en portion nostalgi, respekt og ære blev mange af de personligheder, der har præget vores musik hyldet. Også de, der nu kun har varige pladser i vores erindringer. Skulle hukommelserne svigte, så kan vi efterhånden fået frisket historien op i Folkemusikarkivet i Jernbanegade.
Hele koncerten blev sikkert modereret af Jesper Henning Pedersen. ”Roskilde har en i juni, Skagen har en i juli. Nu skal Tønder have en musikfestival i slutningen august, hvor vejret ovenikøbet altid er fint”. Sådan lød det om festivalen spæde start for 50 år siden. Nuvel. Vi er vist ikke de eneste, der har støttet butikkerne i Tønder med ekstra køb af paraplyer, gummistøvler og regntøj igennem årene.
Først blev husorkestret præsenteret. Kapaciteter som Kajsa Vala, Troels Skjærbæk, Kasper Simonsen, Nikolaj Busk, Harald Haugaard, Helene Blum og Sebastian Bloch sørgede for backing til de mange solister.
Til at illustrere den musikalske udvikling fra 1960’ernes folk revival indledte veteranen Allan Taylor med hjælp af Jacob Dinesen med ”Portland Town” og ”Banjo Man”. Tom Paxtons sang ”The Last Thing On My Mind” er nærmest Niels Hausgaards signatursang i hans danske version (sammen med Signe Svendsen).
Sangen er dog efterhånden sat så meget ned i tempo, at den truede med at gå i stå. Poul Krebs og Hans Theessink fik sat lidt mere skub i rytmerne, inden det blev tur til den musik, som i høj grad har præget festivalen, ikke mindst i de første mange år, nemlig den irsk/keltiske. Først repræsenteret af den engelsk/irske duo Jane & Shane og så en kendt og elsket irsk sangerinde i Danmark, nemlig Eleanor Shanley
Vi fik nogle anekdoter og fortællinger om festivalens start og udvikling, og der blev uddelt velfortjent tak til den gamle såvel som den nye ledelse af festivalen.
Svenske Albin Lee Meldau repræsenterede visetraditionen med Cornelis Vreeswijks ”Saskia”, Rikke Thomsen fortolkede Niels Hausgaards ”Rejer og blomkål” på sønderjysk. Singer-songwriter- og americana-musikken blev repræsenteret af Mary Gauthier og Jaimee Harris. Norske Sivert Høyem og Signe Svendsen gav Lucinda Williams’ ”Sweet Old World”, og brødrene Simon og Thomas Alstrup fra det voldsomt populære band Jonah Blacksmith havde fået følge af deres kusine Dina Dánialsdóttir, der er forsanger i bandet Northern Assembly, og af violinisten Jane Clark. Så fulgte en fortjent hyldest til den canadiske singersongwriter Bruce Guthro (tidligere forsanger i Runrig), som var en skattet gæst i mange år inden sin alt for tidlige død i 2023.
Efterhånden var vi nået frem til nutiden med Beyoncés ”Texas Hold ’em”. Puha! Efter godt to timers kavalkade sluttede koncerten med Eleanor Shanleys og mange af de førnævntes version af Bob Dylans ”Forever Young”. Vi var fyldt godt op med refleksioner, fordybelser og historiens vingesus, og nu var det blevet tid til at tanke op og begynde nye kapitler i fortællingen om Tønder Festival.