Alternativer til den standardiserede stemning af en guitar får til stadighed en voksende tilhængerskare blandt instrumentets udøvere. Hensigten er at opnå andre klanglige og harmoniske udtryk, end den gængse stemning giver mulighed for.
Den virtuose guitarbetvinger Christian Alvad hørte som en ganske ung knægt guitaristen Joseph Spence (1910-1984) fra Bahamas, hvilket blev definerende for ham som musiker. Han var i øvrigt ikke den eneste. Folk som Ry Cooder, Jerry Garcia, Taj Mahal, John Renbourn – blandt mange andre – er i gæld til Joseph Spence. Det, som specielt optog Christian Alvad, var Joseph Spence’s komplekse spilleteknik. Som om der var to guitarer. Han fik senere lyttet sig frem til, at der var tale om den såkaldte Drop D-stemning, hvor guitarens dybe E-streng stemmes ned til D.
Sådan begyndte Alvads musikalske rejse gennem en række alternative tunings, som han foretrækker at kalde dem. Ordet stemning dækker over et noget bredere begreb og kan nemt misforstås i denne sammenhæng. Alternative tunings ophæver, hvad man hidtil har lært sig på guitaren, og bliver derved en udfordring. Desuden må man på scenen enten stemme om eller have flere guitarer med sig. Det er alt sammen prisen for at kunne opnå de nye og interessante klangmuligheder. Alvad lægger op til, at den pris betales.
I bogen introduceres læseren for begrebet alternativ tuning og præsenteres for 42 melodier, inddelt i afsnit for de forskellige tunings og med en beskrivelse af dem. Hovedparten af melodierne er komponeret af Christian Alvad selv. Til hver melodi knyttes nogle ord og et billede til indførelse i dens univers. Musik er ikke bare noder og toner.
Nu skriver jeg noder, men melodierne er noteret med både nodelinjer og linjer i det såkaldte tablatur-system. Dels anvender mange guitarister dette system, og dels kræves det i relation til læsning af de alternative tunings. I øvrigt er bogen hæftet med spiralryg, så hvert opslag står stabilt på nodestativet.
Ved langt de fleste melodier angives en QR-kode som et link til en Spotify- eller YouTube-version af stykket. Det kan hjælpe godt på vej at høre musikken. I den forbindelse er arrangementerne desuden noteret med nodeprogrammet Guitar Pro 7, hvilket giver mulighed for at afspille dem med et gratisprogram. Det har blandt andet den fordel, at de kan afspilles i et selvvalgt tempo, så man kan følge med i indøvningsfasen.
Det hele lyder måske temmelig nørdet i mange læseres ører, men entusiaster i den instrumentale guitarmusiks verden kan hente ganske meget med A Pitchhiker´s Guide foran sig. For de, der ikke er fortrolige med alternative tunings, kan et helt nyt univers åbne sig. Der er musik i forskellige sværhedsgrader, og der er altså en god mulighed for et længerevarende fremadskridende læringsforløb for den dedikerede guitarist.
”A Pitchhiker’s Guide” henviser selvfølgelig til Christian Alvads guitarverden og kompositioner, og ihukommende hans tekniske og musikalske kompetencer er det absolut ikke det værste at give sig i kast med. Men bogen kan jo derudover være et fint springbræt til den store verden af musik for alternative tunings, hvis man skulle blive grebet.