Norske Strengeplukk havde taget turen til Danmark for en optræden i København og en i Aarhus. Andreas Barsnes Onarheim, vokal/mandolin, Jakob Folke Ossum, vokal/guitar, Nikolai Storevik, vokal/fiddle, Thorbjørn André Bilstad Olsen, vokal/banjo samt Vidar Starheimsætter, vokal/kontrabas er, som man kan gætte, når banjo og fiddle (ikke violin) figurerer i orkestreringen, funderet i bluegrassmusikken.
På deres sætliste var da også en stribe af mindre kendte numre fra det traditionelle bluegrass-repertoire, men mest markant var deres egen musik med norske tekster, som læner sig mere op ad folk og americana. De undskyldte lidt for evt. sprogbarrierer og skiftede lidt til engelsk, men der var en god forståelse og medleven fra publikum, og det blev til flere ekstranumre end planlagt.
Strengeplukk var livlige på scenen, og ’dansede’ om den ene mikrofon. Hvilket giver mig lejlighed til også at fremhæve den gode, naturlige lyd. Den er nemlig én af årsagerne til, at mange folkbands foretrækker kun en dynamisk mikrofon. Det kræver nogen øvelse på denne måde selv at mixe livelyden, men belønningen er desuden, at man slipper for komplicerede opstillinger og indstillinger.
Hver musiker fik rig lejlighed til at udfolde sig i gavmilde soli, og de havde meget spændende at byde på – topmusikere, som de er. Dette blev fremhævet af masser af polyrytmer og avancerede arrangementer. En a cappella gospelagtig sang var en god variation til de mange uptemponumre og de hurtige licks. Vi har i 2017 oplevet flere af musikerne i en anden bandsammenhæng, så forventningerne var høje, men Strengeplukk levede op til dem, og blev en garant for en god musikaften.