Projektøren fokuserede fra starten på Nikolaj Busk og hans ensomme harmonika i den kæmpestore, 90 meter lange, grå betonstøbehal i Roskilde. Tilsyneladende helt alene, men så anedes i baggrunden, langt væk, Ale Carr med sin cittern og Rune Tonsgaard Sørensen på violin.

Fem dygtige dansere fra Roskildes egnsteater Aaben Dans fletter i de næste fem kvarter deres smidige kroppe ind i tonerne fra Dreamers’ Circus og kommer af og til meget tæt på publikum. Danserne skiftevis bærer hinanden, ligger på hinanden og danner menneskelige pyramider i stillinger, der fortæller om fortvivlelse, død, glæde og fest. En udsolgt hal føres ind i billeder af Færøernes omskiftelige natur, støttet af en eminent lyssætning, som skiftevis illuderer meterhøje bølger, storm og smult vande. Publikum var helt med og klappede de medvirkende ind tre gange med stående ovationer.

Ideen til forestillingen skyldes Bjarni Sørensen, Mette Kruse og Thomas Eisenhardt. De fem dansere fra Aaben Dans hedder Antoinette Helbing, Alvilda Faber Striim, Jan Vesala, Ole Birger Hansen og Ruth Rebekka Hansen. Deres ambition er at lave tværæstetisk og nytænkende scenekunst med kroppen i centrum, og det lykkes fuldt ud.

Musikken er komponeret af Dreamers’ Cirkus, så den passer til de dansendes bevægelser. Ind i mellem sniger der sig dog også klassiske toner, der lyder som Schubert, ind i værket, når danserne signalerer ro og glæde. Hvis stormen pisker, og bølgerne går højt, trækker Rune Tonsgaard Sørensen stortrommen frem, og Ale Carr betjener virkningsfuldt og voldsomt noget, der ligner en lille kantele, i et infernalsk lydbillede.

Man skal være hurtig, hvis man vil sikre sig billet til ”De Fortabte”. I skrivende stund er der faktisk kun billetter at få til lørdag d. 21. september. De øvrige otte forestillinger er allerede udsolgt. Så selv om holdet bag ”De Fortabte”, der i alt tæller omkring 15 mennesker, ikke har aktuelle planer om at fortsætte efter 28. september, må man håbe, at de måske alligevel kan overtales.

Flot er det i hvert fald. Forarbejdet har været grundigt, og ideerne har været på tegnebrættet i fire år. De seneste tre uger har dansere og musikere øvet intensivt for at få det hele til at hænge sammen. Titlen ”De Fortabte” kan lede tankerne hen på sørgeligt mange aktuelle begivenheder i kriges og naturkatastrofers tegn. Men forestillingen i Hal 9, den store betonhal i Roskildes nye bydel, syd for stationen, bygger frit på den færøske forfatter William Heinesen (1900 – 1991) og på hans roman ”De Fortabte Spillemænd” (1950). Folkene bag ”De Fortabte” beskriver forestillingen som en poetisk og voldsom billedfortælling om et isoleret øsamfund. Det er et sted, hvor viljer, drifter og længsler kolliderer i skummende bølgegang. Alt kan ske, men selv når menneske og natur viser sig fra sin mest brutale side, viser det sig, at vi er forbundne

Dreamers’ Circus behøver næppe nogen detaljeret præsentation her på rootszone.dk. Trioen er kendt og elsket af folkemusikelskere – også uden for Danmarks grænser. Det hele startede en sen aften i 2009, hvor Nikolaj Busk åbnede døren til et værtshus i det indre København og hørte de to andre spille på violin og cittern. Han opdagede hurtigt et klaver i hjørnet, og det blev klart, at de tre svingede godt sammen. Nu, 15 år efter, turnerer trioen i Danmark, Skandinavien, Europa, Japan, Australien og Nordamerika – og kan altså i resten af september findes nær Dyrskuepladsen i Roskilde. Det var en suveræn sammensmeltning af grå beton, færøsk natur, smidig dans og smukke toner. Selv var jeg også heldig at høre Ale Carr sammen med faderen Laif Carr i starten af august på Musik over Præstø Fjord.

Fotos: Lærke Posselt, Musicon