Efter de første toner af Tone of Voices nye cd, ”Running from the Devil”, var jeg lige ved at lægge det hele fra mig igen, for dette her var jo ikke folkemusik, og dermed var det, tænkte jeg, uden for rootszone.dks område.

Men så opdagede jeg, at Peter Uhrbrand spillede sønderhoningen ”Fisken ligger på hviden sand” som indledning på albummets fjerde skæring, og at Christian Mohr Levisen leverede både cittern, drejelire og sækkepibe på numrene. Et nærstudium af de engelsksprogede tekster på albummet bragte mig i yderligere tvivl, for her var både den økologiske katastrofe, præstationsræset og menneskenes utilstrækkelighed i fokus – områder, som folkemusikken sætter en ære i at beskæftige sig med.

De videoer med Tone of Voice Orchestra, eller TOVO, som de 10 musikere og sangere populært kaldes, der er tilgængelige på Youtube udstråler desuden så megen dynamisk energi og spilleglæde, at jeg måtte overgive mig. TOVO’s forståelse af begrebet genre er simpelthen mangfoldig! Her er skandinaviske rødder inden for folkemusik, jazz, indie-pop, country og meget andet i et grundigt gennemarbejdet album med udførlige noter og gennemtænkte arrangementer og kommentarer.

”Running from the Devil” udfordrer de musikalske grænser i en usædvanlig musikalsk cocktail og giver os tekstmæssigt noget at tænke over. De fire velsyngende kvinder i orkestret er tilmed imponerende og medrivende energiske.

Alle sangtekster på pladen skyldes Trinelise Væring, dansk sanger, guitarist og tekstforfatter. Hun står også for de fleste melodier, ofte i samarbejde med jazzsaxofonisten Fredrik Lundin. Albummet indledes med ”Tourist at God´s Mercy”, der satiriserer over alle os, der efter kortvarige turistbesøg rundt om i verden bilder os ind, at nu kender vi det hele, og vi har købt T-shirten med Himalaya-bjergene på.

Titelnummeret, ”Running from the Devil”, er en americana-inspireret sag, der forsøger at styrke og genvinde den menneskelige selvtillid på trods af alle dem, de små djævle, der emsige og møgirriterende sidder på skulderen og fortæller os, at vi aldrig er gode nok.

Trinelise Væring

Flere af Trinelise Værings tekster revser det civiliserede overforbrug, der i vor del af verden lader os lukke øjnene og frådse og forurene videre, som om vi ikke har set, at fisken ligger på stranden – stendød og med bugen i vejret. Det er til det fjerde nummer, ”Belly Up”, Peter Uhrbrand indleder med sit smukke violinspil. Også sangen ”Dominoes”, der i mine ører kan forekomme monoton og lidt irriterende, anslår det alvorlige tema: Vi bygger tårne af dominobrikker uden at bekymre os om, at hele skidtet på et tidspunkt nødvendigvis må ramle sammen.

Trinelise Væring toner på et billede frem iført en Bandidos-lignende læderjakke, siddende på en skinnende stor motorcykel. På et et andet coverbillede sidder hun bag rattet i en farverig amerikanerbil af den stærkt benzinslugende slags. Jeg formoder, at hun godt kan lide at drille lytterne ved at fremvise disse overflodsikoner, der sender lidt modsatte signaler i forhold til de miljøbevidste tekster.

Albummets sidste skæring, “Hymn (Lived and Learned)”, er en smuk konstatering af, at det, vi har levet og lært, næppe kan laves om. Vi har truffet vore valg og vi har gjort vore erfaringer, og nu må vi bære det hele med ansvar og værdighed!

Tone of Voice-Orkestret kalder sig selv et ”prisvindende skandinavisk rootsband”. Væring har personligt gennem mere end 30 år og i op mod en snes plader og cd´er bevæget sig musikalsk fra eksperimenterende jazz og fusionsmusik til sit nuværende ståsted med genreblanding og stænk af country og roots-musik. Hun har bl.a. sunget sammen med Klaipedas Kammerorkester og de norske Barokk-solistene. Væring er citeret for at sige, at når vi står på den yderste dag, vil vi ærgre os over alle de ting, vi ikke fik gjort og prøvet. Det har hun tydeligvis selv gjort noget ved!

TOVO blev dannet i 2018 og har i det kommende år gang i en koncertturne, der bl.a. fører dem til Hotel Cecil i København (22/2) og Musikhuzet på Bornholm (19/2)