cd rootszone selsct captainSom inkarneret folkfreak elsker man selvsagt, når rockfolket springer ud af skabet og åbent erklærer sin kærlighed til folkemusikken. Og det er næsten det, Select Captain, alias den danske sanger Kristian Gaarskjær, gør d. 22. september med lanceringen af sin personlige og velklingende debutplade ”The Fear and The Lights”.

I hvert fald er rockinstrumenterne skiftet ud med en akustisk guitar, en mandolin og et klaver. Og selve det musikalske univers er væsentligt anderledes, end det var i de rockgrupper, som Capricorn og Gonzo Morales, hvor Gaarskjær har været frontmand. Den ekspressive, larmende udtryksform er blevet til sprød akustik og til flere rigtigt gode og gyngende melodier.

Gaarskjærs alter ego, Select Captain, der længe har stået og luret i rockkulisserne med cigaretten i mundvigen, er virkelig sprunget ud i noget nyt. Med kaptajnens egne ord sætter han med den nye cd sin egen kurs i et eftertænksomt og melankolsk musikalsk univers. Og ud kommer historier om forliste drømme og spildte chancer, om kærlighedens slagsider og livets op- og nedture. Sange fra det mørke, depressive dyb. 12 selvskrevne, engelsksprogede og aktuelle sange, der i lang tid, ifølge Gaarskjær selv, har levet et skjult liv på en slidt notesblok på bunden af en mørk skuffe. De ærlige og meget personlige numre er hidtil kun blevet luftet for offentligheden ved enkelte koncerter.

Bedst synes jeg numrene ”Death”, ”Sweet Desire” og ”Lights” gør sig. De sidder virkeligt på trommehinden længe efter, at de er kørt til ende. Inspirationskilderne er til at få øje på: Johnny Cash, Neil Young, Ennio Morricone – og ikke så lidt Bruce Springsteen. Men Gaarskjær kan selv. En unik, stærk, overbevisende og kraftfuld stemme, der rasper ordene ind i lytteren.

”The Fear and The Lights” er delvist blevet til ved hjælp af crowdfunding. Og selv om bidragene er indløbet i en pæn strøm, er det uden tvivl et sejt og langvarigt arbejde at føde en cd. Hatten af for det!

Min eneste anke mod projektet er teksterne. Jeg er ikke i tvivl om, at de er dybtfølte og handler om smerte og mørke. Det fornemmer man på hele stemningen. Mit engelsk er ikke godt nok til at fange alle ord ved de første gennemlytninger – men så dårligt er mit engelsk altså heller ikke! Så en tekstsamling ville have gjort underværker – på coveret eller på hjemmesiden www.selectcaptain.com. Emnerne ligger inden for poppens og rockens univers og overrasker – så vidt jeg kan høre – ikke umiddelbart ved dyb originalitet. Temaerne betrædes ret enstonigt, og ordene gentages igen, igen – nøjagtigt som i et ægte ”hvor-har-jeg-det-helt-vildt-elendigt”-popunivers. Hvis Gaarskjær næste gang ville tage skridtet fuldt ud mod folkemusikkens tekstpræstationer og oftest samfundskritiske og samfundsbehandlende univers – lidt ud over egen næsetip – ville jeg ikke være utilfreds!