Maja & David er efterhånden et velkendt navn på den danske folkemusikscene. Det korte af det lange er at Maja Jacobsen i 2012 færdiggjorde folkemusikuddannelsen i Odense og nu spiller i diverse sammenhænge, bl.a. trioen Fru Skagerrak, og at David Boulanger er medlem af det kendte fransk-canadiske band La Bottine Souriante.
Efter debuten Nord i 2013 følger nu ”den svære toer”, som det hedder. Aktuelt består det svære for mit vedkommende imidlertid udelukkende i at udtale på cd’ens titel – som meget naturligt afspejler de to musikeres megen rejseaktivitet.
Hvor Nord i høj grad bestod af musikstykker fra enten Majas eller Davids musikalske univers, fremstår CPH – CAFÉ – YUL som et homogent resultat af en modningsproces. De enkelte musikstykkers rødder er ganske vist stadig sporbare, men stykkerne udgør i højere grad selvstændige bidrag til en lille subgenre i et hjørne af ny global folkemusik. Traditionel folkemusik med sporbare nationale rødder er det ikke, verdensmusik med afrikansk additiv heller ikke. Men folkemusik er det ligegodt.
Man tager, hvad man har og kan bære selv: Violiner, hardingfele, mundharmonika, stemmer og fødder – og uvist af hvilken grund en enkelt gæst på orgel. Det lyder fint, men dronen kunne sagtens være skabt på egne instrumenter. Hvor Nord især efterlod lyden af violiner, fylder den lyse klang af Majas hardingfele og omstemte violiner her lidt mere. Mærkeligt er det, for hardingfelen er kun med på tre numre, men de lyse klange og stemninger hænger i luften efter cd’en.
Og så synger de jo en hel masse. Teksterne er værd at høre, og nogle af dem forstår jeg da også godt – mest de danske. Resten fandt jeg selvfølgelig på websitet, som coveret henviser til. Både Maja og David synger dejligt umiddelbart med en traditionel tilgang til frasering og tekstbehandling – og sangene er sjovt nok mere traditionelle end de instrumentale numre.
CPH – CAFÉ – YUL er et must for enhver, som gerne vil høre, hvordan autentisk, ærlig og gedigen folkemusik lyder i en nutidig inddampning uden fremmede tilsætningsstoffer. Det er for denne anmelder en ahaoplevelse at høre en innovativ tilgang til folkemusik, som ikke med vold og magt har fået proppet helt andre musikgenerer som f.eks. jazz, rock, latin eller you-name-it ned i halsen – men som er i stand til at performe selv – og det udelukkende ved at spænde to landes traditionelle folkemusik op mod hinanden.
Tilmed er cd’en så tilbagelænet og uprætentiøs, at man får ro i sjælen. Så her og nu er den eneste betænkelighed vist, at det måske bliver svært at forestille sig et udviklingspotentiale til treeren?
2015 (GO0615CD)