Det er ikke helt klart, om det er CD´en med sømandsmotivet på forsiden eller gruppen med de dygtige og skønne kvinder, der bærer navnet ”Fru Skagerrak”. Faktisk er det jo begge dele. Skagerrak er netop havet, som forbinder de tre skandinaviske lande, som Anna Lindblad, Elise Wessel Hildrum og Maja Kjær Jacobsen er fra. Det er en fin og traditionel debut med tre unge, interskandinaviske violinspillende kvinder, som alle har en solid musikteoretisk baggrund. Alle spiller desuden i forskellige andre konstellationer ved siden af Fru Skagerrak, og alle behersker andet end violinen. Hildrum spiller også blokfløjte på pladen, Lindblad mestrer også den femstrengede violin, og alle tre synger ind i mellem.
Albummet ”Fru Skagerrak” indeholder 12 skæringer med rod i den nordiske spillemandstradition. Lidt over halvdelen af numrene er traditionelle, mens de øvrige er nyskrevne af gruppens medlemmer. Blandt de traditionelle numre finder man sangen ”De Underlige Syn”, en gammel dansk udgave af temaet om den bedrageriske og troløse kone, som også kendes fra Cæsar og fra The Dubliners ”Seven Drunken Nights”. I den traditionelle afdeling findes også den sørgmodige, iørefaldende svenske Polonäs från Sexdrega.
Dette er en udpræget ”tilbage-til-rødderne-plade”, som vi gamle folk-freaks vil vide at elske det. Instrumenterne betjenes virtuost og overbevisende med en fin, sprød enkelhed i tonen. Udpræget lyttemusik for et seriøst og ikke-hyggesnakkende publikum, der forstår at lade klirrende ølflasker og munden stå, mens der spilles.
Ind i mellem kunne jeg savne en bas, en mandolin eller et andet brud på den puritanske enkelhed. Det gælder f.eks. sangnummeret ”Den Største Sorg”, der fremtræder rigeligt fersk. Men musikken kendes jo heldigvis også på, at den rummer modpoler fra det helt enkle, som her, og til bigband-lyden, som kendes fra masser af andre steder.
Fru Skagerrak er traditionsbærere i ordets egentlige betydning. De melodier, som de selv har skrevet, er iørefaldende og indskriver sig fint i traditionen. Det gælder eksempelvis Maja Kjær Jacobsens ”Mandag er bedst”, som smukt og vemodigt kårer den forkætrede mandag til ugens bedste dag. Og det gælder Lindblads ”Natalies Brudmarsch”, der fejende flot og højtidsstemt lader lytteren se et brudefølge for sit indre blik. Som Morten Alfred Høirup skriver på omslaget til CD´en: ”Man bliver bare glad af at lytte til Fru Skagerrak!