Cd-aktuelle Asynje er både navnet på en nyere dansk ”folktronica”-gruppe, der hermed udgiver deres anden cd, og på en gudinde af aseslægten . For dem, der lige skal have opfrisket skolelærdommen, så var aserne de ”gode”, mens jætterne var ”de onde”. Og en god sangerinde er Asynjes Nanna Barslev helt bestemt. Mange-facetteret, karismatisk og meget ur- nordisk. Hun veksler ubesværet mellem danske – og vistnok norske – stemningsmalende ord og noget, der for mig lyder som en blanding af samisk joik og norsk ko-kald. Ind imellem kan det dog være svært at fange ordene, der betones og vrides på en meget fri måde og undertiden virker noget usammenhængende.
Asynjes første cd fra 2011 hed ”Genkaldt”. Den anmeldtes her på Rootszone i november samme år. I 2014 kom EP´en ”Færd”, og nu følger så de 12 nordiske, selvskrevne skæringer på ”Galdr”. Melodierne er overvejende drejeliremanden Søren Hammerlunds værk i samarbejde med resten af gruppen. Teksterne står Nanna Barslev for – ofte inspireret af digte fra Den Ældre Edda.
Den musikalske tradition, som Asynje må siges at tilhøre, kaldes ofte ”folktronica”, da den blander folk og elektronisk musik i lighed med de nu opløste grupper Kætterkvartet og Valravn – samt Sorten Muld. Nanna synger i øvrigt også i ”folk-metal”-bandet Huldre (stiftet 2006) De gamle folkfreaks må og vil uden tvivl korse sig, mens mange andre hilser de nye toner velkomne som en tiltrængt fornyelse, der på trods af tilbageskuen til verbale og instrumentale vikinge- og middelalderuniverser peger fremad mod en forening af generationerne. Instrumenterne er mangeartede, men har afsæt i forne tider og tæller bl.a. drejelire, skalmeje, lyre og nøgleharpe. De mange instrumenter betjenes af Asynjegruppen med stor virtuositet og vidner om mod til at eksperimentere og til at finde rødderne og arven frem og pudse dem af.
Fascinationen af rovfugle, ravne, heste, vikinger, sværd, mad og mjød går jo i øvrigt ofte igen i nyere nordisk folkemusik og i den historiekultur, som den er en del af: Kampe, boder, rollespil og værksteder, vikingemusik – og igen mad og mjød. Hvis man skal brokke sig lidt, er det, fordi det hele let bliver lidt wagnersk, pompøst, heltedyrkende og ikke specielt humoristisk. Hvor er drikkelagene, vitserne, kvindernes arbejde og vikingebørnenes leg? Ved at tage udgangspunkt i de relativt få skriftlige kilder, der omtaler tiden, gengives de sejrende mænds heroiserende historie. Og 12 numre om ravne, fordums kampe og stolte vikinger er en voldsom og skæbnetung cocktail, når man kigger ud på vinterregnen i februar og hører om Lars Løkke og Syrien i Radioavisen.
Når det er sagt, så må det tilføjes, at Asynje har begået en særdeles flot og professionel plade. Ved hjælp af sjældent sete musikinstrumenter, elektroniske lydflader og Nanna Barslevs stemme skaber gruppen lydlandskaber og energiske numre med genklang i fordums tider. De fleste numre er medrivende og danseegnede. Bedst synes jeg ”Galdr” fungerer, når sangen høres tydeligt og handler om hverdagsting som stemningen omkring bålet i Kåtehymne, eller vejrprofetier som i det afsluttende nummer ”Rodra”.
Asynje er: Nanna Barslev – sang, Martin Seeberg – violin, bratsch, fløjter, lyre, Søren Hammerlund – drejelire, nøgleharpe, elektronik, Troels Dueholm Nørgaard – fløjte, skalmeje, drejelire, bouzouki og Jacob Lund -– trommer, percussion.