Sådan siger Tønder Festivalen selv i forbindelse med præsentationen af endnu en omgang navne, og rootszone.dk er ikke uenig.
I de seneste få år har vi fået flere nye, mindre folk festivaler og tak for det! Men Tønder er stadig flagskibet og en af Nordeuropas vigtigste festivaler for folk- og roots. Den har i nu 40 år været med til at sikre den vigtige kulturelle mangfoldighed på Danmarks festivallandkort og insisterer stadig, trods diverse ændringer, på ”handmade music”, autenticitet, nærhed og både kendte og ukendte topkunstnere.
Musikere, der spiller den musik – folkemusikken i dens mange nuancer og fortolkninger – som er fundamentet for det meste af den pop, rock og beslægtet musik, vi forbruger i dag. Og den er lige så levende og relevant som altid og har for tiden sin måske mest hippe status nogensinde.
Nu er Tønder-plakaten ved at være fyldt – også med en hel del navne, som ikke er del af den nye, unge folkemusik. Men som til gengæld gennem mange år har vist og bevist deres værd og vitterlig stadig er ”going strong”,
The Chieftains har nu haft en karriere på 50 år, men fornyr sig bl.a. via deres mange samarbejder med andre kunstnere, bl.a. Van Morrison, Ry Cooder og Carlos Nunez. På jubilæumsalbummet ”Voices Of Ages” fra 2012 endda med en række af de yngre og meget succesfulde indiekunstnere som Bon Iver, The Civil Wars og The Decemberists.
Niels Hausgaard er naturligt nok et must på Tønders program og altid en publikumsmagnet, og som så ofte før er kumpanen Allan Olsen, som også vader i succes, med. Det samme er de yngre Laura Mo og Huxi Bach, som også har været med før.
At det skulle være hele 10 år siden, at Richard Wood, den djævelsk dygtige og karismatiske fiddler fra Canada, har spilet på Tønder er helt utroligt. Det skal nok blive et fantastisk genhør, for han siges at være bedre end nogensinde – og stepdansen mestrer han også.
John Boutté har før været med storesøster Lillian Boutté i Tønder, og i år er han tilbage i eget navn. Han er indbegrebet af New Orleans jazzstilen, hvor latin, traditionel jazz, gospel og især R&B har stor indflydelse. Han er manden bag ”Treme Song” fra ”Jambalaya” (2003) – temasangen til HBO’s forrygende fine TV-serie, ”Treme”, hvor mange af New Orleans’ forskellige rytmiske musikere spiller en central rolle.
Foghorn Stringband med Caleb Klauder (sang, mandolin, guitar) og oldtimey-violinspiller Stephen ”Sammy” Lind fra Oregon har besøgt festivalen og hele Danmark flere gange. Nu kommer de i stringband-opsætning med Nadine Landry (kontrabas, sang) og Reeb Willms (sang, guitar). Bandets sound er de tætte vokale harmonier med minimalt brug af mikrofoner. Klauder og Lind har også optrådt i Dirk Powells band, og der skal nok blive spillet en del på tværs, når de mødes i Tønder. For Dirk Powell er naturligvis også med i år. Han er absolut nøgleperson i denne musik og besøgt første gang Tønder med cajungruppen Balfa Toujours. Han er i selskab med Cedric Watson, der som afroamerikansk texaner sværmer for zydeco-musikken, som han mener bliver endnu bedre af at fusioneres med cajun.
Man kan også opleve en sammensmeltning af Foghorn Stringbands medlemmer med to kendte Louisiana cajun-solister, sanger/harmonikaspiller Jesse Legé og Joel Savoy, en af Louisianas højtrespekterede fiddlere. Sammy Lind og Savoy mødtes og blev enige om, at fransk-inspireret cajun og irsk/skotsk-inspireret oldtime mountain music passer fint sammen. Når ”Lége, Savoy og Cajun Country Revival” optræder, er det med triangel, diatonisk harmonika, sang, violin, kontrabas, guitar og meget spilleglæde.
Fra Toronto kommer Sheesham and Lotus & ’Son, der på den internationale konference- og showcase-festival Folk Alliance fik alle til at måbe og begejstres over deres heftige oldtime/ jugband og hokum spillet på violin, jødeharper, mundharper, banjo og sousafon. De har et stærkt visuelt udtryk, legende arrangementer og et helt igennem medrivende.
I centrum af den aktuelle, danske folkemusikbølge står Dreamers’ Circus. Med skandinavisk folkemusik som udgangspunkt svæver Rune Tonsgaard Sørensen (violin), Nikolaj Busk (klaver, harmonika) og Ale Carr (cittern) med flydende lethed igennem en verden af temaer, harmonier og både svingende og symfoniske grooves. De var med sidste år, og det forekommer helt naturligt, at de er med igen, også som del af Folk Spot, som vi omtalte separat her på rootszone.dk for få dage siden.
En stor personlighed i dansk folkemusik finder vi i Alan Klitgaard, der som journalist på det desværre hedengangne Folknyt på P3 hver uge fulgte folkemusikken, satte den ind i større sammenhænge og øste af sin enorme viden. Han har også som musiker, bl.a. i Paddy Doyles, været med i mange år. Nu har han udgivet cd’en ”Regnens harpe”, hvis forlæg er en digtsamling med samme navn, skrevet af Halfdan Rasmussen. Bogen ”Regnens harpe” beskriver poetisk Vestirland og den irske kultur, og sammen med guitarist Rasmus Zeeberg har Alan Klitgaard sat de 21 digte i musik. Med på cd’en og på scenen er Steffan S. Sørensen, Theis Juul Langlands, Hans Mydtskov og selvfølgelig Zeeberg.
Ligesom Alan Klitgaard er Rod Sinclair tæt knyttet til Tønder Festivalen. Så det er lige så oplagt at få Rod på fødselsdagsscenen – og ikke ’bare’ som konferencier. Han kommer med projektet SEASCAPE – nykomponerede sange med tekster af ham selv om Vadehavets natur og livet med havet i det flade land, hvor den skotske sanger og musiker har boet i Ribe i mange år. Med sig har han fem yngre musikere, bl.a. Andreas Tophøj og Jullie Hjetland.
Blueskaravanen giver den også gas i år, og NOLA-området, Little Dublin og Fanø-teltet skal nok også tiltrække sig den sædvanlig, kæmpestore opmærksomhed. Til Fanø-ballet spiller Fristadskapellet med Peter og Kirstine Uhbrand, Jens og Ole Mouritzen og Nils Thorlund, blandt meget andet anmelder her hos os på rootszone.dk
Man skulle ikke tro, at der bliver plads til flere eller mere på Tønder 2014, men det er vel ikke 40 års fødselsdag for ingenting!? Så vidt vides er det ikke helt slut med musikgaverne endnu.