Irske kvinder stod for de iøre- og iøjnefaldende indslag ved festivalens første koncerter i Spejlteltet.
 
Noriana Kennedy (tv.) i duet med Nicola Joyce.

Noriana Kennedy (tv.) i duet med Nicola Joyce.

Tønder Festivalen, der afvikles for 39. gang, kom tilbage til de irske rødder, da Galway-kvartetten The Whileaways præsenterede traditionel irsk musik med et islæt af americana. Deres repertoire bestod af en dejlig blanding af egne og andres kompositioner. Og det var ikke mindst forsangeren Noriana Kennedys smukke, inciterende stemme fik publikum til at lytte og glemme alt om, at der var varmt men, man kunne jo få kolde øl i det flotte spillested Spejlteltet.

Hvis man nu mente, at have hørt skønsang af den unge irer, så

Cara Dillon. Fotos: Per Dyrholm

Cara Dillon. Fotos: Per Dyrholm

måtte man lytte en ekstra gang og glæde sig yderligere, da Cara Dillon overtog mikrofonen.

Hendes fløjlsbløde og rene blide sølvklare stemme fik publikum til at blive helt tavse, så man i de smukke, stille numre ville kunne have hørt det, hvis en knappenål faldt på gulvet.
Cara Dillon sang flere af sine kendte numre, men hun gav også sit band lejlighed til at give et instrumentalt potpourri med jigs og reels.Men tilbage stod hovedindtrykket af sangerindens fine præsentation af melankolske og alvorlige viser og ballader, fremført med elegance og respekt.