Allan Taylor Foto: Jens Th

Det nye udspil Songwriters’ Circle fredag aften i det nye Kulturhus Kappelborg var udsolgt, og både de fire kunstnere og publikum havde en magisk aften. Uden sniksnak på stolerækkerne, men til gengæld masser af sange og fortællinger om dem.

Allan Taylor var vært for det nye arrangement med fokus på sangskrivning og al dens væsen – og ikke mindst på sangskriverne og deres sange. Han havde inviteret Tom Paxton til at deltage sammen med John Jones og Alan Prosser fra Oysterband.

Det er måske ikke alle, der lige er til at sidde stille og lytte intenst i mere end to gange halvanden time. Men det var dét, publikum her var kommet for. Og belønningen var at komme om bag sangene og høre om, hvordan, hvornår og hvorfor de blev skrevet – og så selvfølgelig at høre dem. Det var så rigeligt indsatsen værd.

Aftenen foregik i to runder á hver ni sange, og Allan Taylor havde tydeligvis gjort meget ud af forberedelsen i sine forskellige spørgsmål til den enkelte sangskriver, som også uddybede ærligt og grundigt. Det var et privilegium på den måde at blive lukket lidt længere ind i de fire kunstneres verden.

Amerikanske Tom Paxton er den af de fire, der har leveret de fleste klassikere igennem sine mange år på scenen, og han gav da også endnu engang en af de allerstørste. ”The Last Thing On My Mind” er simpelthen en sang, der holder, især når mesteren selv synger den. Han var startet med at kopiere de sange og sangere, han holdt mest af, og kom på den måde i gang:

”Jeg ved ikke, hvor sangene kommer fra, men jeg tror, at man leder efter dem, og så handler det om at skrive, skrive og skrive. Bliv ved med at skrive, for det genererer ideer. Til sidst bliver det godt!”

Med andre ord kan det være hårdt arbejde at skrive (gode) sange og ikke nødvendigvis noget, der bare kommer af sig selv. Dog er det alligevel ikke helt usædvanligt, at netop nogle af de sange, der får et langt liv, næsten kom af sig selv og på ganske kort tid. Som Paxton sagde med lune: ”Songwriting gets close to work”.

Resonans og respons

Allan Taylor har også skrevet en klassiker, i det mindste i Skagen, nemlig ”It’s Good To See You”, som også er indspillet af rigtig mange andre og i øvrigt lukker Skagen Festival søndag aften i Badmintonhallen.

Men også ”Roll on the Day” er blevet én af hans mest elskede sange. Han fortalte, at Paxton netop var blandt hans tidligste inspirationer, ligesom

De fire deltagere i Songwriters' Circle Foto: Jens Th

Woody Guthrie og engelske Davey Graham, hvis fingerspil har inspireret mange, var det.

”Jack Kerouacs bog ”On the Road” åbnede verden op for mig, og jeg vidste, at jeg selv ville ud og opleve den ved at rejse og spille. Jeg skriver altid, når jeg er på turné, for min metode er at sidde i cafeer og barer og observere mennesker og livet. Og jeg foretrækker at skrive sange så enkle og nøgne som muligt og skære alt overflødigt fra. Så hører man ordenes skønhed.”

Alan Prosser er også inspireret af Davey Grahams spil. Han akkompagnerede og sang kor på de sange, John Jones gav. Denne fortalte, at Oysterband skriver sangene (færdige) sammen.

”Vi skriver især om ting hjemmefra. Både Alan og jeg er de første musikere i vores familier, og det er vigtigt for os, at der er resonans og fælles

erfaringer mellem sangskriveren og dem, der lytter. At du selv kan føle, at det er sådan. I f.eks. Native Song kan jeg mærke en tydelig forbindelse tilbage og ved, at jeg stadig er del af det liv og den egn, jeg kommer fra. Men Oysterbands sange er først helt færdige, når vi alle er enige om, at sådan skal de være.” Aftenen viste John Jones og Alan Prosser fra en anden side end den, vi ofte oplever, når Oysterband giver den gas.

Det var et mæt og meget tilfreds publikum, der forlod den flotte sal i det nye kulturhus, som ligger i den gamle Kappelborg skole. Det samme var de fire musikere og sangere og arrangørerne af denne helt særlige aften, hvis grundidé der allerede er planer om at gentage til næste år. Formodentlig med samme igangsætter, Allan Taylor, og tre nye sangskrivere.

Samtidig med denne intense aften var der selvfølgelig gang i den på de andre spillesteder med Poul Krebs og Lars Lilholt i Kultur- og Fritidscentret og en lang række navne på hhv. Torve- og Havnescenen. På Havnescenen vakte bl.a. det langt om længe (efter 25 år) gendannede Musikorkestret med Paul Banks, Martin Andersen, Hugo Rasmussen og Jørgen Lang stor jubel kunne man høre fra mange. Så dem vil jeg glæde mig til at høre snarest muligt.