Bo Johansen er musiker og promoter

Han har spillet salsa og cubansk musik gennem ca. 30 år og undervist i percussion på blandt andet Byhøjskolen i Århus, Brandbjerg Højskole og Vestjyllands Højskole. Desuden har Bo Johansen studeret musikken på nærmeste hold, da han i starten af 80’erne var på såvel Instituto Superior del Arte og på Conjunto Folklorico National i Havana. Cuba er efterfølgende blevet besøgt seks-syv gange siden, så han har lært sit peckussionspil af fagmænd.

Men hans interesse for musik er ikke stoppet ved selv at dyrke musik. For fire år siden nedsatte han sig som promoter for at hjælpe andre musikere med at få deres udgivelser hjulpet godt på vej på professionel vis. Selv om han promoverer alle slags musik, så er det en svær branche at arbejde i, da mange genrer er nichemusik og svært at trænge igennem med, forklarer Bo Johansen.

Da han begyndte, var folkbandet Zar et af de første, han arbejdede med. Han fortæller:

”Jeg synes, at det lykkedes at gøre en forskel med Zar. De udgav cd’en ”Der brænder en ild”, der senere blev kåret som årets album, og bandet blev også spillet meget i radioen, både på P4 og mindre stationer, foruden at det blev til en del koncerter i både ind og udland.”

Med hensyn til koncerter, så er Bo Johansen lidt forbeholden:

”Jeg er jo normalt ikke booker, og gør det kun i få tilfælde, da jeg ikke selv føler, at jeg er den rette til det. Men jeg sørger for pressemeddelelser og den fornødne kontakt til de forskellige medier. Jeg har gode kontakter til flere lokalradioer og lokal-tv. De seneste fire år har jeg selv haft et direkte program i tv hver tirsdag med levende musik i studiet i Århus Mediehus. Og her var det oftest dansk produceret musik i folk og worldgenren,” fortæller han..

Som promoter har han haft ca. 100 forskellige kunder gennem årene, og der har foruden musikere også været pladeselskaber og koncertarrangører imellem. Ca. 40 procent er vendt tilbage med nye projekter, så derfor giver det Bo Johansen en god mavefornemmelse og tilfredshed. Således har han stadig kontakt til nogle af medlemmerne fra Zar, der stoppede som band i slutningen af 2010.

Men det er ikke lige meget, hvem der kommer til promoteren og vil have udgivet et album. Han forklarer: ”Jeg har et vist kvalitetskrav. Det skal være musik, der flytter noget. Jeg lytter til musikken og vurderer, hvilken målgruppe det er velegnet til. Men man er afhængig af gensidig tillid under processen, og at begge parter arbejder for sagen. Og generelt er folk gode til at være aktive og sparringspartnere, og jeg sørger fo,r at vi får en god snak på forhånd, så vi kan få afstemt forventningerne.”

Bo Johansen nævner Impuls Trio som et eksempel, der ikke gik helt efter planen.

”Jeg troede, at det ville gå, men det var meget svært at trænge igennem med deres baggrund og historie. Vi fik alt for lidt respons trods en stor indsats. Rootszone.dk var således et af de eneste medier, der skrev om bandet.

Fotos: Per Dyrholm

Jeg havde også fornøjelsen af den færøske sangerinde Evi Tausen, men her var problemet forventningerne og afstanden. Så vi stoppede samarbejdet, da vores første mål var nået, men hun havde andre forventninger, end jeg havde. Bl.a. med hensyn til bookningen af koncerter,” fortæller Bo Johansen.

Han har i øvrigt stået for en minifestival i to omgange i 2009, og i 2011 stod han for World Nordic Xchange Festival, der første år var i Århus og anden gang i hele Østjylland. Han stod stort set for det hele lige fra de første kontakter til spillesteder og bands til billetsalg og senere hygge om orkestrene. Men om der bliver en festival i 2013 er endnu usikkert:

”Det er et stort arbejde, og hvis det bliver til noget, vil jeg også gerne prøve at give det et andet twist, men nu må vi se,” smiler promoteren, der ellers har sit tidligere håndværk at falde tilbage på.

Da det er svært at leve af jobbet som fuldtidspromoter, så kan Bo Johansen glæde sig over, at han også har sit eget lille tømrerfirma som supplement til indtægten. Men han er glad for jobbet som promoter og glad for at arbejde for andre, som måske ikke selv kan promovere sig på den rigtige måde. For selv om mange bruger de sociale medier, er det jo sjældent nok. For som Bo Johansen konkluderer, så skal man brænde for sagen og ikke lave noget pr. automatik. For det er egentlig lige meget om det er personen, bandet eller musikken, der giver lysten til at gøre noget ekstra, mener Bo Johansen.

http://promoxon.dk/

http://wnx.dk/