Krydsfelt

Krydsfelt

Det blev til en musikalsk tidsrejse gennem vikingetid og middelalder, da Ungdomskirken lagde lokaler til koncerten, som havde fået titlen Medieval Folk Night, med ikke mindre end fem danske bands.

Sonos Olrikum

Sonos Olrikum

Den ude fra næsten anonyme kirkebygning blev i 1886 færdigbygget mellem to beboelsesejendomme i det centrale Aarhus og opført i nygotisk stil.  Indvendig er kirken meget anderledes end de fleste kirker. Man bemærker tre vinduer i hver side med typiske gotiske buer og ellers et enkelt, men smukt hvidt trækors, der står diskret på gulvet i et hjørne.

Men denne aften var de kirkelige handlinger ikke midtpunkt. Det var spots, mikrofoner, højttalere og lydudstyr, som bare var i orden, og der var fem bands med i alt 20 musikere. De skiftedes veloplagt til at underholde med hver deres udgave af fortidens musik.

Duoen Krydsfelt var første band på scenen. De to unge musikere, Monica Schmidt Andersen på blokfløjte og en af de meget få konservatorieuddannede drejelirespillere, Nicolas Koch-Simms. Parret gav en smuk koncert, og demonstrerede den store harmoniske forening med sammensætning af de to instrumenter, hvor der foruden et elegant samspil også blev givet solonumre af begge musikere. Duoen bevægede sig behændigt mellem folkemusik, musik fra Spanien og Italien til barok og renæssancemusik, og den næsten klassiske musik, der gav associationer til det franske hof med kæde- og kredsdanse.

Götterfunken

Götterfunken

De to unge musikere har således et velvalgt, da de forstår at blande tonerne fra forskellige perioder i et musikalsk krydstelt, hvor de lykkes med at få det bedste frem i flere genrer.

Sonos Olrikum var andet band på scenen med fem medlemmer, heraf fire fra samme familie, og har gjort sig bemærket ved at spille instrumentalmusik fra både nord og syd. Her blev der præsenteret livlige spanske melodier, klagende tungsindige toner fra Venedig, en løssluppen fransk middelalder- evergreen og muntre italienske melodier samt en albansk folkevise. Her var diverse fløjter, krumhorn, tromme, mandolin og rebec blandt flere instrumenter.

Camilla Nicolaisen på Nonnegeige.

Götterfunkens sangerinde på Nonnegeige.

Det efterfølgende band, Götterfunken, har flere ligheder med Sonos Olrikum. Fem musikere, igen med fire i familie, og de kan i år fejre 10 års jubilæum. Der blev præsenteret spændende fire- stemmig italiensk sang, der var et strejf af Balkan i en makedonsk bryllupsvise, og ellers var der melodier fra Frankrig og Italien i kvintettens sæt. Den indeholdt tungsindige og alvorlige toner, men også mere muntre dansevenlige toner. Især præsenterede Camilla Nicolaisen en utrolig flot vokal, foruden at hun spillede en nonnegeige, som mest af alt mindede om en udhulet hegnspæl!

Der var både musik, sang og gøgl, da kvartetten Moro, som levede fuldt op til deres navn, gik på scenen med et sprudlende humør og ellers fest og løjer på programmet. Der var falske kunstige grin, dårlige vittigheder (også gode) og ellers vovede viser, instrumentalnumre og fællessang i et afvekslende underholdende program.

Aftenen blev afsluttet af endnu en kvartet. Almune, som bl.a. kunne præsentere to drejelirer og endnu en dygtig sangerinde i Molly Granhøj. Hun har en indtagende stemme og blev naturligt midtpunkt i bandet, som åbnede med en a cappella sang. Almune var glimrende eksponenter for nordiske viser og melodier, som sangerinden præsenterede både på norsk, svensk og færøsk. Og her var der både melankoli og muntre energiske sange på repertoiret, hvor det også blev til en kædedans, inden hele den meget festlige aften sluttede med jam fra de mange musikere.

Moro fik lattermusklerne rørt.

Moro fik lattermusklerne rørt.

http://www.krydsfelt.net/

http://almune.dk/

http://moroband.dk/

http://sonosolrikum.dk/

http://goetterfunken.dk/

http://www.ungk.dk/

Almune

Almune