The Lone Bellow. Foto: Per Dyrholm

The Lone Bellow

Vi har, siden festivalen sluttede for halvanden uge siden, løbende bragt en del anmeldelser. Denne bliver den sidste for i år, og vi kan kun sige, at Tønder 14 blev en fremragende, men også følelsesladet fødselsdagsfestival. Carsten Panduro og Anni Lehmann har sagt farvel efter mange års flot indsats.

Som de fleste nok har hørt, så er der heldigvis ikke tvivl om, at Tønder Festival fortsætter, men med ny ledelse, både administrativt og kunstnerisk. Det skrev vi om her på siden d. 28. august, efter at det på et pressemøde var blevet offentliggjort, at Maria Theessink efterfølger Carsten Panduro som kunstnerisk leder af festivalen, mens Kirstine Uhrbrand er ansat som ansvarlig for administrationen. Mere om det senere.

Steve Earle. Pressefoto

Steve Earle. Pressefoto

Men i år stod Tønder Festival stadig i den gamle festivalleders tegn, og den kan han være særdeles stolt af. Vi har allerede skrevet om mange af årets koncerter, men her vil jeg pege på egne store oplevelser, men også på kombinationen og dermed spændvidden i årets program: Søndag aften verdenskendte Martha Wainwright & The Chieftains, Steve Earle & Eivør på Open-Air, dog ikke sammen, Seth Lakeman & Deer Tick, Julie Fowlis & Runrig, Hausgaard & Haugaard, Richard Wood & Foghorn Stringband, Alan Doyle Band & John McCusker, superfløjtespilleren Michael McGodrick og John Doyle, Madison Violet versus Lynched, der har en meget personlig sound, den fine sangskriver Hayes Carll, næsten-legendariske Dirk Powell, John Boutté, The Outside Track – og alle de mange andre! De unge, danske bands på Folk Spot signalerer i sig selv bredden og vidden af folkemusikken nu og her.

Martha Wainwright. Pressefoto

Martha Wainwright. Pressefoto

Og ikke at forglemme dem, der for mig stod for årets fedeste AHA-oplevelser: Amerikanske The Lone Bellow, som med største selvfølgelighed indtog Open-Air og i den grad charmerede og besejrede alle på pladsen. Totalt rigtigt set at bringe dette moderne USA-folkband til Tønder. De har med deres flotte vokalharmonier, også tilsat rock’n’roll-stil og farverig folk i en udgave, som har ganske sikker kurs mod den top, hvorpå man i samme boldgade finder navne som populære navne The Lumineers og The Civil Wars.

Årets gensyn var Lukas Graham Forchhammer sammen med Sarah Lee Guthrie & Johnny Irion på Open-Air søndag eftermiddag. Smukkere øjeblikke end med dette par, hvis stemmer passer perfekt sammen og smyger sig om hinanden – og så sammen med Lukas GF skal man altså lede længe efter. At høre det danske stjernenavn synge med på ”This Land Is Your Land”, og det amerikanske par synge harmonier på det aktuelle hit ”Mama Said” var ganske simpelt vildt. De tre gentog succesen i Telt 2 senere samme dag under Songwriters’ Circle, hvor en lang række  forskellige, men på hver sin måde vidunderlige stemmer skiftedes til at kæle for et begejstret publikum. Der var Bruce Guthro, Alan Doyle Chuck Brodsky, de to Madison Violetter: Lisa og Brenley og også Hayes Carll og John Fullbright var ind over. Lukas GF kan sagtens stå distancen, den ”knægt” synger fantastisk.

The Chieftains. Pressefoto

The Chieftains. Pressefoto

John Fullbright var uden at forklejne nogen som helst andre et af årets mest beundrede nye navne og tilsyneladende på vej mod et ægte singer-songwriter-gennembrud. Hans sange er af den slags, der nemmere end så mange andres finder vej til radiokanalerne. Med sine kun 25 år og to CD’er har han allerede spredt sine vinger ud. Også Pennsylvania-trioen, The Stray Birds, vakte begejstring alle steder, de dukkede op.

Også i år var brødrene Hudson Taylor et stort hit, og hold op, hvor de da også bare kan: Stemmer, sange, charme, udstråling, selvsikkerhed på den søde måde og en større modenhed bare i forhold til sidste år. Forståeligt nok er ikke mindst de unge piger vilde med dem. Der var i det hele taget masser af brotherhood på festivalen: Foruden Alfie og Harry Hudson Taylor er der to par brødre i We Banjo 3, tre i Lynched og to i Runrig – hele 11 i alt.

Men TF 2014 blev foruden utallige fantastiske musik- og stemningsoplevelser et svært farvel til festivalboss gennem alle årene, Carsten Panduro, og til Anni Lehmann, som han har arbejdet tæt sammen med i de seneste mange år, hvor hun også har stået for Millstream Music, der er lukket som selvstændigt selskab. Tilsammen har de stået for et enormt netværk og kendskab til folkemusikkens mange store navne ude i verden, til navne på vej og i det hele taget til alle folk’ens mange nuancer. Det har igen og igen været afspejlet i Tønder Festivals musikprogram, som løbende har gennemgået den fornyelse, foryngelse og forskellighed, som TF for tre år siden valgte som den fremtidssikre vej frem.

 

John Fullbright. Foto: Per Dyrholm

John Fullbright. Foto: Per Dyrholm

Her fra rootszone.dk skal igen lyde en stor tak for de mange år og for også i år at have skruet et vanvittig godt program sammen, som virkelig afspejler folk’ens utallige facetter her i 2014. parrets farvel til festivalen er ikke sket i den dybeste harmoni, men hverken bestyrelse eller parret selv har ønsket at kommentere eller uddybe situationen. På de to pressemøder under festivalen gav bestyrelsen masser af verbale roser til festivalens kunstneriske leder siden starten i 1974, men Carsten var der ikke til at høre dem. Til gengæld var han som altid i gang ude ”i marken” og påtog sig sin sædvanlige rolle i fin stil. Også ved medarbejderfesten mandag aften for festivalens mange frivillige og med en stor del af årets musikere tilstede var der taler og masser af tak til både Carsten og Anni, og det var både smukt og følelsesladet. Svære øjeblikke, men også fulde af varme og kærlighed – og slet ikke mindst fra musikernes side. Alle, som har spillet her – og det må være mange hundrede bands og solister gennem tiden (heraf mange adskillige gange) – har oplevet, at man som musiker på Tønder Festival bliver behandlet ekstremt godt. Ligesom festivalen står for ”hand made music”, så har dens mange frivillige altid givet ”hand made service.”

Det skal såmænd nok fortsætte, for det er som nævnt Maria Theessink, der nu har taget over. Hun har selv været frivillig på festivalen, siden hun var teenager og er nærmest vokset op med Tønder Festival. I de senere år har hun været presseansvarlig og medlem af Tønder Festivals Fonds bestyrelse. Maria har altså fulgt arbejdet med at skabe Tønder Festival hvert år på nærmeste hold og er nok, når nu det skulle være, selvskreven til at fortsætte, hvor Panduro har sluppet. Ordet generationsskifte ligger lige for, måske en smule tidligere end forventet, og set i forhold til festivalens forståelige og nødvendige charmeoffensiv mod et yngre publikum – men stadig uden at svigte det trofaste gennem mange år – er Maria T. et fint valg. Hun ved, hvad det handler om, og nok ønsker, at Tønder Festival ”stays forever young”.

Festivalens bestyrelse havde ved det første pressemøde et overraskende es oppe i ærmet med udnævnelsen af Kirstine Uhrbrand som ny administrativ leder. Hun er dybt involveret i den danske folkemusikscene (Godtfolk Festival på Fanø, Fanøbal på Christiania, i bestyrelsen for bl.a. Folk Danmark, musiker m.m.) og uddannet fra RUC i performance design med speciale i festivaler.

De to yngre kvinder med hver deres engagement og mange erfaringer med folkemusikken skal nok supplere hinanden fortræffeligt.

Stig Bang-Mortensen, bestyrelsesforman (tv.) og Lukas Graham (th.) i kongeligt selskab. Foto: Birthe V. Sørensen

Stig Bang-Mortensen, bestyrelsesformand (tv.) og Lukas Graham (th.) i kongeligt selskab. Foto: Birthe V. Sørensen