En ny genre er måske opstået med samarbejdet mellem sangskriveren og sangeren Michael Møller og gruppen Svøbsk m. fl. fra folkemusikkens brede og frodige musikalske landskab. Her dukker nye afgrøder op med jævne mellemrum, og dette er et af dem. Indie Folk kalder musikerne bag projektet det selv.

cd svøbskDet er ikke første gang, at musikerne i Svøbsk er gået nye veje. Sidste efterår var det sammen med duoen Trine Lunau og Peter Sund, hvor det fynske band lavede et projekt med julesalmer. Denne gang går samarbejdet fem år tilbage, hvor musikerne mødtes første gang og spillede sammen på Spot Festivalen i Aarhus. Nu har de taget samarbejdet op igen til en spændende sammensætning af folk, indie med mere!

Albummets titelnummer The Burning Waltz er et instrumentalt mekka, hvor man kan nyde alle bandets medlemmer udfolde sig: Sangeren Michael Møller, der også spiller guzheng, saxofonisten Rasmus Fribo, Morten Christian Haxholm Jensen på bas, Maren Halberg Larsen på harmonika, trommer, og andet slagtøj står Simon Alsing Busk for. Ved klaver og synthesizer sidder Theis Langlands, mens Jørgen Dickmeiss spiller violin og mandolin, og her demonstreres, hvordan energi, rytme og traditioner smelter sammen til ét i flere tempi.

Nummeret Dance Selma Dance er et let og fængende nummer, som åbnes og afsluttes med mandolinen i dansevenlige toner og takter. Så går det ellers over i det spændende nummer We Should Be Young om den tabte ungdom og kærlighed. Nummeret Funeral Waltz er naturligt nok i et mere afdæmpet tempo og meget passende lidt melankolsk.

Et instrumentalnummer er der også plads til: Victor, som på vinylskiven afslutter A-siden, mens samme nummer blot med vokal afslutter B-siden under titlen The Moment Slips Away. I begge tilfælde med lækre, smægtende toner fra de dygtige musikere, hvor især Jørgen Dickmeiss’ mandolin klinger smukt og kompletteres af Maren Halbergs dejlige harmonikaspil.

Et af de smukkeste numre er nok Back On The Beach, der egentlig er det ældste nummer på albummet og skulle have været udgivet af Michael Møller for en del år siden. Men her sammen med bandet faldt det ind i sin rette lyd og sammenhæng. Albummets næstsidste nummer The Night Isn’t Over, Not Yet, er til gengæld det nyeste. Det faldt først på plads i studiet og fik oprindeligt titlen Marens Nye. For det var efter en ide af Maren Halberg, men passede ikke helt ind i det planlagte, og det kredser omkring tabet af traditioner. Men det spændende og interessante samarbejde har nu ført til et anderledes udspil, hvor flere genrer flettes sammen, og resultatet har givet musikken en ny dimension.