Global, København lørdag d. 15. september 2012

Frank Fairfield. Pressefoto

Lad det være sagt straks. Hverken My Bubba and Mi eller Frank Fairfield er entertainere i gængs forstand. Derfor var deres dobbeltkoncert lidt af en prøvelse. Præsentationerne af numrene var så nervøse og skrøbelige, at de ville drukne i højrøstede forsamlinger.

Men heldigvis var den næsten fyldte Globals publikum lydhørt og respekterede denne nedtonede optræden, sådan at aftenen blev en intens oplevelse med musik med amerikanske rødder.

De helt unge piger Bubba fra Sverige og Mi fra Island spillede guitar, banjo og en særlig bordautoharpe og havde en kvindelig bassist som backing, men det var deres vokaler, der imponerede. Især duetterne. Stemmemæssigt er vi i et Norah Jones/Gillian Welch-univers. Bortset fra Patsy Montana-hittet ”I Want To Be A Cowboy’s Sweetheart” og Dylan’s ”You’re Gonna Make Me Lonesome When You Go” spillede de egne sange.

Deres varemærke er korte sange. Vignetter. Det har de da også taget konsekvensen af og gør meget i jingles – små reklamesange. En tradition, som kommer fra 1940ernes USA, hvor kommercielle radiostationer og lakplader var det eneste alternativ til live musik. En god ide. Sjovt og originalt. Derfor er det også naturligt, at deres plade også præsenteres i 10” lak-retroudgave. Der er nu ikke meget Golden Days-50er bornerthed i teksterne, som også indeholder linjer som: ”Fuck the pain away”,” Lick the cream from my body” og ”Lost her virginity in Italy”.

Dynamisk oldtime- og mountainmusik

Ligesom My Bubba and Me er Frank Fairfield en anakronisme. Helt unge mennesker i gammeldags tøj og musik. Fairfield er født i Texas og opvokset i Californien. Senest har han nået et større publikum ved bl.a. at supporte Fleet Foxes. Han synger og spiller (banjo, fiddle og guitar) i autentisk stil. Som en kustode, der vedligeholder den gamle US rootsmusik, som en omrejsende minstrel, der ligesom f.eks. John Hartford har formået at optræde solo, uden at man rigtig savner et band. I modsætning til pigernes korte sange, så insisterede han på at spille og synge i fulde versioner. Han startede med et fiddle-medley spillet i Midwest-stil. Han kaster lidt sangtekster ind i melodierne og tilfører en voldsom dynamik, og når han når uptempo hoedowns og hornpipes, så stamper han så hårdt og bruger buen så voldsomt, at støv, harpiks og hestehår flyver omkring. Et medley med valse blev lidt for langt for bare en fiddle. Her ville et orkester have pyntet

Der findes virtuoser, som spiller og synger renere end ham, men skal denne oldtime- og mountainmusik spilles pænt? Hans beskedne introduktioner indeholdt dog især to pointer, der understreger, at han er en seriøs student af den gamle musik, som sætter spørgsmål ved nogle af myterne: De dyre banjoer med flot perlemorsindlæg osv. er blevet fremstillet til velstillede bymennesker og ikke til de fattige mountaineers, som man normalt forbinder dem med. Og meget af den musik, som vi tror er opstået i Appalacherne (The Appalachian Mountains) er såmænd sheet music. Altså komponeret og solgt som noder af navngivne komponister og forlag fra storbyerne. Fairfield gav flere eksempler på dette.

Hvis ”Oh, Brother Where Art Thou”-filmen og de efterfølgende Down From The Mountain-koncerter satte fokus på USAs sydstaters musikkultur, så må man tro, at interessen lever videre i ungdommen. Både i den helt originale version, som Frank Fairfield leverede, og i den updaterede version som My Bubba and Mi præsenterede.

Modsætningen til den andægtig-sakrale stemning i Global og Nørrebros gade- og natteliv kunne næsten ikke være større.