KINKY FRIEDMAN spiller på Loppen, Christiania d. 8.april

Alle har hørt om cowboys og indianere, men det var Kinky Friedman, der i starten af 1970’erne først fortalte os om cowboys og jøder. ”De har et fælles bånd. De er de eneste, der bærer deres hat indendørs og tillægger det en særlig betydning” udtalte han bl.a..

Foto: Brian Kanof

Som texaner og jøde selv vidste han, hvad han talte om, men at han skulle blive en anerkendt country singer/songwriter  var – selv i USA – vel det mest usandsynlige, man kunne forestille sig. Herhjemme nåede hans musik ikke engang til DRs diskotek, og her vidste næsten ingen, hvem han var og stadig er. Derfor her den vel nok allerførste præsentation på dansk.

Den starter nogenlunde almindeligt. Født i 1944 som Richard F. Friedman, søn af en universitetsprofessor og opvokset på en familiegård. Han studerede psykologi i Texas og startede sit første orkester og lavede en parodi på surfmusik i 1966. Efter eksamen begynder det at blive mærkeligt. Han kommer i Fredskorpset og  udstationeres i Tanzania og på Borneo, hvor han arbejder som landmand i tre år.

Hjemme igen lavede han et nyt orkester, fik sit kunstnernavn Kinky Friedman og kaldte sit orkester Texas Jewboys. Takket være bølgen af langhårede countrymusikere som Commander Cody, John Hartford og Tompal Glaser fik han landet en pladekontrakt på selskabet med flest jøder i bestyrelsen Vanguard. Alle troede at hans første LP ”Sold American” ville blive skrottet af censuren eller en stor succes.  ”Jeg vil ikke være stjerne, men bare millionær” sagde han. ”Hvis bare hver jøde køber to albums, så bliver det en succes.”

Den blev ingen af delene, men placerede Friedman blandt de andre langhårede musikere, som var ved at etablere sig, bl.a. de andre texanere Willie Nelson og Waylon Jennings, som producerede næste album ”Kinky Friedman” med titler som ”De laver ikke jøder som Jesus mere”. Han optrådte nu med disse – altså Waylon og Willie. Friedman optrådte som første jøde på Grand Ole Opry i Nashville, og i 1976 kom der bud fra Bob Dylans Rolling Thunder Revue. Friedman lavede herefter sit tredje album ”Lasso From El Paso”, hvor  både Bob Dylan og Eric Clapton medvirkede.

Foto: Brian Kanof

Efter tre år flyttede han til New York, og i 1983 kom ”Under The Double Ego”-pladen og samtidig med flere plader, så kom der gang i forfattervirksomhed. Med sin ganske særlige bizarre humor skrev han både artikler i Rolling Stone og siden kom en række romaner om The Kinkster – en jødisk countrysanger, der bliver Greenwich Village-detektiv.

Han blev ikke den pæne stemme eller gode guitarist, som Nashville ellers er kendt for, men at udråbe ham som countrymusikkens Frank Zappa er nok mere rammende. For hele hans sangskrivning er præget af parodier, skæv, ikke stueren humor, sociale satirer og sangtitler som ”Top ti budene”, ”Få din kiks i ovnen og dine boller i sengen” osv. siger vel mere end lange beskrivelser. Disneyland After Dark/DAD kunne ikke have fundet på bedre sangtitler. Hans befriende politiske og pædagogiske ukorrekte humor har også fundet vej til hans hjemmeside, hvor han sælger egne cigarmærker og spiritus i stedet for T-shirts og downloads.

http://www.kinkyfriedman.com/index.html